Українська література 6 клас

 Українська література 6 клас

Дистанційне навчання 26.01.22- 04.02.22.

 26.01.22. Ігор Калинець. Поезії "Стежечка", "Блискавка", "Веселка", "Криничка", "Дим"

Дистанційне навчання 25.10.21-12.11.21

11.11.21. Тема. Т. Шевченко "Іван Підкова". Патріотичні мотиви, героїчний пафос

1. Занотуйте.Аналіз твору.

Тема: зображення спогадів діда про героїчне минуле рідного краю: морського походу запорозьких козаків під проводом І.Підкови проти турецьких завойовників.

Ідея: уславлення мужності та героїзму запорожців і їхнього отамана.

За жанром – історична поема. 

За композиційною побудовою твір складається із двох частин:1-а: сучасність (спогади та розповідь діда онукові про мужніх козаків, які виборювали волю, щасливе життя для України);2-а: минувшина (опис морського бою).

Художні особливості

Епітети

«біле тіло», «козацьке тіло», «синє море».

 Метафори

«ревіли гармати», «тіло лягло», «могили чорніють, говорять», «лихо танцювало», «журба… кружала», «серце… спочине», «небо сонце криє», «море стогне, виє», «лиман човни вкрили», «хвилі запінились», « море грає», «серце мліє», «човни стали».

 Порівняння

«могили, як гори», «хвилі, як ті гори».

Звертання

«Ануте, хлоп’ята», «…грай же, море», «Добре, батьку, отамане».

 Рефрен

 «Було колись…»

Риторичні оклики

« А згадаймо!»; « На байдаки!», « Ходім погуляти!», «Грай же, море!», «Нехай ворог гине!», «Поїдемо в гості!», «Спасибі вам!».

Риторичні запитання

« Де – де буть роботі?».

Гіпербола

«Кругом хвилі, як ті гори:

Ні землі, ні неба».

2.Прослухайте відеопоезію.

3. Д.З. Конспект, виразне читання поеми.


10.11.21. Тема. Тарас Шевченко "Думка" ("Тече вода в синє море")

1. Прослухайте відеоматеріал та занотуйте аналіз поезії, починаючи з 10-ї хв. - 10, 38.  

2. Прослухайте відеопоезію  

3. Самостійно прочитайте поезію ст. 59.

4. Д.З. Конспект, виразне читання поезії ст. 59.


04.11. 21 Тема. М. Вороний "Євшан-зілля". 

1. Пройти тестиjoin.naurok.ua. код доступу:3585790 

 03.11.21. Тема. Микола Вороний"Євшан-зілля". Літописна основа сюжету поеми.

1. Перегляньте відеоурок за посиланням https://www.youtube.com/watch?v=0sgpjLT3aVo

2. Прочитати матеріал підручника ст. 49-50.

3. Д.З. Знати зміст поеми ст. 51-54.

28.10.21. Тема. "Ой у лузі червона калина похилилась" . Пісня, що стала народною

1. Прочитайте матеріал підручника.

2. Прослухайте вірш Чарнецького та Труха, що став піснею

3. Д.З.  Виразне читання пісні. Самостійно зробити аналіз поезії ( на попередніх уроках - ми це вже робили). Аналіз пісні здати до 29.10. до 18 години.

27.10.21. Тема. Легенда про дівчину-Україну, яку Господь обдарував піснею. "Молитва" О Кониського та М. Лисенка

1. Прочитайте.Ми, українці, за своєю природою глибоко релігійні. Ще у язичницькі часи наші предки ставали на коліна перед богами з молитвою на устах, щоб випросити миру та злагоди для свого народу. У козацькі часи отамани приймали у Запорозьку Січ юнаків за умови православного віросповідання. Кожен українець повинен був знати молитву «Отче наш», розпочинаючи та завершуючи нею свій день. Тому не випадково в історії літературної пісні посідає значне місце пісня «Молитва», з якою сьогодні ми з вами ознайомимось.Народно-церковним гімном України є пісня «Молитва». Текст її належить письменникові, педагогові, громадському діячеві Олександрові Кониському.

2.Прослухайте  піснію«Молитва» у виконанні українського співака. 

3.ЗАПИСАТИ у зошит

 Ідейно-художній аналіз пісні:

Тема: звернення людей до єдиного Бога з молитвою про необхідність уберегти Україну і дати її народу волі, щастя і долі.

Ідея: возвеличення сили Бога, віра люду в його допомогу.

Основна думка: клопотання і звернення людей до Бога не тільки з власних інтересів, а й прагненнязберегти Україну, піклуватися і дбати про неї.

Жанр: молитва. Молитва — це звернення віруючого до Бога.

Художні особливості пісні

Звертання: «Боже…»;

Метафори: «Боже, освіти, просвіти, зрости, храни, зверни, дай»;

Епітет: «чиста любов»;

Повтори: «Боже, дай… многая… волю», «світло…», «Україну…»;

Риторичні оклики: «Ти на люд наш зверни!», «Дай доброго світла!», «І многая, многая літа!».

4Робота над легендою про дівчину-Україну(підручник). Виразне та вдумливе прочитання легенди про дівчину-Україну, яку Господь обдарував піснею.

5. Ідейно-художній аналіз легенди-записати

Тема: зображення дівчини-України, яка звернулася по допомогу до Господа у зв’язку зі стражданнями, що терпить земля її від «пролитої крові й пожеж».

Ідея: уславлення Всевишнього, який надає допомогу всім, хто її потребує; возвеличення пісні як неоціненного дару.

Основна думка: серед всіляких скарбів, талантів, здібностей, обдаровань пісня є неоціненним даром.

Жанр: легенда. Легенда — один із жанрів не казкової народної прози, розповідь про видатну подію чи вчинок якої-небудь людини, в основі якого диво, фантастичний образ або уявлення, яке сприймається оповідачем як достовірне.

6.Д.З.Конспект. Вивчити напам'ять пісню Кониського "Молитва за Україну", записати відео, скинути у вайбер до понеділка. Важливо! Після - вже відео не приймаю.



Б

VI. 

а) д

Дистанційне навчання 29.03.21- 16.04.21

15.04.21. Тема. Леонід Глібов.Визначний український байкар, поет

1. Ознайомтесь із біографією митця ст. 216-217.

2. Перегляньте відео.

3. Д.З. Повторіть відомості з теорії літератури ст. 217-218. Знати визначення: байки, алегорії; ст. 218- записати основне у зошит.


13.04.21. Тема. Гумористичні твори

1. Прочитайте матеріал підручника ст. 215.

2. Зробіть конспект. Жанрова різноманітність гумористичних творів.

 Серед комічного можна виокремити такі два основні жанрові різновиди – гумор (анекдот, усмішка, гумореска, співомовка) та сатиру (байка).

Гумор – доброзичливий, жартівливий сміх, що допомагає виправити певні вади людського характеру, недоліків поведінки тощо.

Сатира – гостре висміювання, критика чогось або когось, його поведінки.

Серед гумористичних творів широкою популярністю в українського народу користуються такі:

• Анекдот (від гр. aneсdotos — неопублікований) — жанр фольклору — коротка жартівлива розповідь про якийсь цікавий життєвий випадок з несподіваним і дотепним закінченням.

• Байка — невеликий, здебільшого віршований повчально-гумористичний чи сатиричний твір з алегоричним змістом, в якому людське життя відтворюється або в образах тварин, рослин і речей, або зве¬дене до простих і умовних стосунків.
• Усмішка — різновид фейлетону та гуморески, введений в українську літературу Остапом Вишнею.
• Гумореска — невеликий віршований, прозовий чи драматичний твір з комічним сюжетом, відмінний від сатиричного твору легкою, жартівливою тональністю.
3. Д.З. конспект уроку, вивчити визначення.

08.04.21. Тема. Контрольна робота №5

на окремих листках пишете: Восьме квітня

Контольна робота №5

Пригоди і романтика

І варіант (ІІ варіант)

Важливо! Кожен отримає свій варіант на вайбер (роботу здати до 09.04. до 16 години)

06.04.21. Тема. Л.Воронина "Таємне товариство боягузів..."

1. Запишіть у зошит основні відомості з теорії літератури та вивчіть.

Події у художньому прозовому творі  викладено в певній послідовності відповідно до задуму автора з таким розрахунком, щоб якнайповніше розкрити характери героїв, ставлення письменника до зображуваного. Це сюжет. Сюжет – послідовність подій, яка складає зміст художнього твору. Сюжет складається з певних частин: експозиція – письменник розповідає про час і місце дії, знайомить з героями; зав’язка –подія, від якої починається історія героїв твору; розвиток дії ; кульмінація – найнапруженіший момент в житті героїв; розв’язка – чим закінчується історія. У творі може бути змінений порядок елементів сюжету, може бути відсутнім якийсь з елементів, а кульмінацій буває кілька.

2. Заповнення таблиці (записати у зошит)

Фантастичне

                        Реальне    

1.     Сусід головного героя виявляється поплічником прибульців-синьомордів.

2.     Бабуся виявляється головним спеціалістом по прибульцям, керівником ТТБ.

3.     Хлопець літає на Запорожці.

4.     Жаби мають синій колір, можуть читати людські думки, говорити, керувати машинами.

1.     Хлопця ображає сусід.

2.     Бабуся піклується про онука.

3.     Батьки працюють в іншій країні.

4.     Боягуз впорався зі своїми страхами.

 

3. Літературний диктант. Дайте відповідь одним словом:

1. Через дивну зачіску, Сашка Смика прозвали …

2. Клим мав заспівати жалісливу пісеньку про …

3. Бабуся Соломія працювала в банку …

4. Кактус називав Клима Поганським …

5. Вхід до секретного штабу прибульців знаходився …

6. Прибульці звались …

7. Клим Джура вирушив рятувати бабусю на жовтому …

8. Синій прибулець гнався за Климом на …

9. Пані Соломія винайшла протиотруту від вірусу …

10. Капсулу з підказками Климу передавав великий …

11. Кількість розділів повісті - …

12. Прізвище автора повісті …

4.Д.З. Роботу в зошиті здати до 07.04 до 16 години, підготуватися до контрольної роботи.

01.04.21. Тема. Леся Воронина "Таємне товариство боягузів, або засіб від переляку № 9". Характеристика образу головного героя.

1. Дайте письмові відповіді на запитання.

1. Бабуся Соломія любила мугикати собі під ніс пісню групи «Бітлз»....

2. Зброя проти синьомордів, яку запропонував Климко батькам...

3. Інструмент, який знайшов батько з хлопцями в піраміді...

4. Під час гри на дримбі до піраміди зліталися...

5. Основна мета прибульців на Землі – це...

6. Климко назвав спосіб пересування пірамідою... 

7. Усі представники роду Джур втаємничені ..

8. Прибульці сховали бабусю Соломію в...

9. Помічником синьомордих прибульців серед людей виявився...

10. Бабуся Соля дала рятівникам....

11. На дні полотняноїторбинки була...

12. Подумки Климко наказав прибульцям..

13. Найуспішніший засіб від переляку бабуся  клала...

2. Характеристика головного героя

Космічні прибульці переможені, засіб від страху знайдений, і все завдяки сміливості хлопчика Климка. Климко Джура -  справжній герой, але чи завжди він був таким? Щоб повніше схарактеризувати його образ, треба скласти план та дати письмову характеритику Климові за планом.

Орієнтовний план

1. Хто такий Климко Джура.

2. Вік хлопчика.

3. Зовнішній вигляд.

4. Поведінка, вчинки.

5. Заняття, уподобання.

6. Стосунки з однолітками, дорослими, рідними.

7. Риси характеру.

8. Моє ставлення до героя 

3.Д.З. тести, письмовий твір-характеритика - здати до 02.04.до 16 години.

30.03.21.Тема. Леся Воронина "Таємне товариство боягузів, або засіб від переляку № 9". Стосунки між різними поколіннями в родині

1. Дайте письмові відповіді на запитання:

1. Що вразило Клима, коли він біг вулицею, повертаючись з будмайданчика? .

2. Від кого отримав допомогу Клим?

3. З ким проживав Климко? 

4. Де в той момент знаходились батьки хлопчика?

5. Де працювала бабуся  Климка?

6. Що найбільше ошелешело хлопчика, коли він повернувся додому?

7. Що змусило хлопчика вступити в «бій» з прибульцями?

8. Що нового взнає Клим про свою бабусю Соломію?

9. Яке нове завдання отримує Климко? 

10. Яку інформацію отримав хлопчик з екрану   старої скрині? 

2. Прочитайте. Інформаційна довідка. Папірус - (грец. πάπυρος) — товстий папероподібний матеріал, що виготовлявся в стародавньому Єгипті зі стебел рослини циперус папірус (Cyperus papyrus) родини осокових, яка росла на берегах Нілу. В подальшому використовувалася як основа для письмен. Папірус в перекладі з єгипетської — «дар річки». У Єгипті були бібліотеки, що містили до тридцяти тисяч сувоїв; особливо багата бібліотека була в Олександрії. Папірус настільки був поширений, що єгипетські купці загортали в нього покупцям товар.. Найдавнішому свитку папірусу налічувалося понад п'ять з половиною тисяч років. При виготовленні писального матеріалу стебла папірусу очищалися від кори, серцевина розрізалась чи розділялась на тонкі довгі смужки. Ці смужки укладали тісними рядами на гладку і рівну поверхню і змочували водою. На перший ряд розстиляли інший ряд, але вже поперек. На них викладали під прямим кутом ще один ряд смужок і поміщали під прес. Після сушки лист папірусу відбивали молотком. Потім листи папірусу, що вийшли, склеювалися в свити, а в пізніший час — з'єднувалися в книги .

Єгипетські піраміди - найбільша архітектурна пам'ятка Стародавнього Єгипту, одне з семи чудес світу.  Піраміди - це величезні кам'яні споруди пірамідальної, ступінчатої чи баштоподібної форми, збудовані як гробниці для фараонів Давнього Єгипту. Усього в Єгипті знайдено 118 пірамід. При згадці єгипетських пірамід, як правило, мають на увазі розташовані в Гізі, неподалік від Каїру Великі Піраміди. 

3. Прочитайте.Усього кілька секунд і Климко перемістився до Африканського континенту. Через технічні несправності експерементальної машини часу, Климко прибув на одну добу пізніше  і не встиг попередити  батьків про  небезпеку. Що робити? Як бути? Хлопчик розуміє, що майбутнє його сім’ ї залежить тільки від нього. Порятунок людства залежить тільки від нього. Потрібно діяти, не гаючи жодної хвилини. Треба зустріти космічних прибульців як слід.

4. ВисновкиРодина дуже важлива у житті кожної людини. Це найближчі, найрідніші люди, яких ми дуже любимо, які дарують нам тепло та допомагають у складних ситуаціях. Родина – це наш маленький світ, у якому все зрозуміле, дороге. Справжня родина – це більше, ніж просто бути родичами. Це особливе ставлення одне до одного. Це любов, взаємоповага, допомога і турбота. І саме такою є родина Климка Джури.

5. Д.З.Намалювати ілюстрацію до одного із розділів повісті;Тестові завдання скинути до 31.03. до 16 години.


Дистанційне завдання 18.03.21-19.03.21

18.03.21.Тема. Леся Воронина "Таємне товариство боягузів, або засіб від переляку № 9"

1. Перегляньте відео. 

2. Прочитайте наступні розділи у підручнику.

18.02.21. Тема В. Нестайко. «Тореадори з Васюківки». Смішне, комічне. романтичне в пригодницькій повісті.

1. Перегляньте відео.

2. Запишіть таблицю в зошит "Засоби творення комічного  в повісті «Тореадори з Васюківки.

                                  Засоби творення комічного

1

Надання предмету зображення невластивих йому рис

«Таке катання було, на мою думку, образою для велосипеда»

2

Неграмотна дитяча мова

Ярищині «загаза чортова», «так тобі й тгеба », «щоб ти гозбив свою погану могду»

3

Уживання приказок, прислів’їв, фразеологізмів

«Причепився, як реп’ях до собаки», «шукай вітра в полі»

4

Несподівані порівняння

«Очі – наче тракторні фари», «землю гребе ногами, як екскаватор»

5

Надання незвичних для тварин кличок

Корова Контрибуція. Бугай Петька, цап Жора

6

Використання зниженої лексики

«Вуха пообриваю, анциболотники, авантюрист шмаркатий»

7

Перебільшення

«Трирічне дівча могло зараз нас брать за п’яти, кидать у торбу й нести на базар»

8

Використання наукової і професійної лексики в буденній ситуації

«Політ пройшов нормально»

3. Д.З. читата ст.162-166, усно підготувати відповіді на запитання підручника ст.166.

16.01.21.Тема В. Нестайко. «Тореадори з Васюківки». Захоплюючий пригодницький сюжет твору

1.Записати  у зошит. Тема: зображення різноманітних пригод хлопців, які потрапляли у цікаві та захоплюючі ситуації і намагалися довести власну самостійність у їх вирішенні. Ідея: уславлення дитячої кмітливості, винахідливості, розуміння почуття гумору та засудження необдуманих вчинків. Основна думка: саме з дитинства формується людське «я», і хоча хлопці бешкетують, але в кожного з них добре серце, благородні наміри.Жанр: пригодницький та гумористичний твір. Композиція.Події у цій частині твору відбуваються протягом двох днів.

Експозиція: знайомство з Іваном Ревою та Павлом Завгороднім, родинами хлопців та місцевістю, де відбуватимуться події.Зав'язка: прагнення хлопців повсякчас знаходити якісь пригоди (вирити метро під свинарником, виявити власні тореадорські здібності, зробити підводного човна, витягти з колодязя щеня).Кульмінація: ризиковані вчинки, події, які траплялися з хлопцями.Розв'язка: всі ситуації, до яких потрапляли хлопці, закінчувалися добре.

2.ТОРЕАДОР - головний учасник бою биків в Іспанії та в країнах Латинської Америки, який шпагою завдає бикові останнього, смертельного удару.



3. Прогляньте фільм "Тореадори з Васюківки"

4. Виконати тести
1.Як називав дід Ванька, коли сварився на нього?
а) Волоцюгою; б) Авантюристом; в) Пройдисвітом.
2.Хлопці хотіли прорити під свинарником метро, як у ...
а) у Києві; б) Харкові; в) Львові.
3. Які станції метро у Васюківці планували провести хлопці?
а) "Подвір'я" і "Городина"; б) "Сонячна" і "Кропив'яна"; в) "Клуня" і "Крива груша".
4. Скільки коштував проїзд у метро для вчительки математики?
а) три копійки; б) п'ять копійок; в) одна копійка.
5. Чому хлопці були вимушені призупинити будову метро?
а) не вистачало будматеріалів; б) дід побачив і почав сварити; в) у підземелля потрапила свиня.
6 Тореадори, на думку Яви,- це...
а)люди, що ризикують своїм життям; б)найсміливіші герої і ловкачі; в) гумористи і циркачі.
7.Іван Рень та Павло Завгородній мріяли, щоб про них...
а) написали у газеті; б)транслювали по радіо і телевізору; в) знав увесь світ.
8. Яке лихо вчинив бугай Петька?
а) загнав дачника на телеграфний стовп; б) розбив сусідську огорожу; в) зіпсував комбайн Миколи.
9. Через що Іван і Павло спочатку посварилися, а потім побилися?
а)кандидатуру на бій з коровою; б) суперечку-хто сильніший; в) хто першим покатається на комбайні Миколи.
10.Друга Павла звали Явою. як і острів:
а) у Тихому океані; б) Індійському океані; в) Азовському морі.
5. Д.З. тести скинути на вайбер до 16.02.21. до 18 години; продовжити читати повість ст.151-164.


Дистанційне навчання 11.01.21-24.01.21

21.01.21. Тема. Ігор Калинець. Своєрідність поезій

1. Ознайомтесь із біографією Ігора Калинця. Його називають «чарівним казкарем зі Львова». Письменник, громадський діяч, автор багатьох книг для дорослих, лауреат Шевченківської премії. Відзначений преміями ім. Івана Франка, ім. В. Стуса, Міжнародною премією родини Антоновичів, Міжнародною поетичною премією у Франції. Світ визнав Ігоря Калинця одним із кращих поетів нашого часу. Його вірші перекладено дванадцятьма мовами. Ігор Калинець виріс у віруючій родині, де ретельно зберігалися українські національні традиції. У дитинстві був свідком масових арештів у Західній Україні. Зі шкільних років читав заборонених українських письменників. Його світогляд виявився несумісним з офіційною думкою. Страждав, що доводилося мати одне обличчя для родини і близьких друзів, а інше – для школи, університету, тому свої думки почав висловлювати на папері. Після закінчення філологічного факультету Львівського університету в 1961р. працював в обласному архіві аж до арешту 1972. Перша збірка віршів «Екскурсія», присвячена історії, мистецтву й архітектурі Львова, готувалася до друку у видавництві «Молодь». Вона зібрала найкращі рецензії відомих критиків, але так і не побачила світу. Часто читав вірші на неофіційних зустрічах у приватних помешканнях, де бувало 10-20 і більше осіб. Таких зустрічей було дуже багато. У їхній дім почали приїздити гості з Заходу. Ігор Калинець та його дружина беруть участь у громадських і правозахисних акціях: підписують заяви і протести проти сваволі властей, неофіційно, без дозволу виступають на громадських заходах. У січні 1972 була заарештована дружина Ірина Стасів-Калинець, а згодом і сам Ігор Калинець. Вирок: 6 років таборів і 3 роки заслання . Тим часом у Нью-Йорку у 1972 і 1975 рр. друкувалися його книги. Перебуваючи в таборі, Ігор Калинець став членом міжнародного ПЕН-клубу, лауреатом премії імені І. Франка (Чикаго). Заслання письменник відбув разом з дружиною в Читинській області, працював токарем, кочегаром. Вірші, написані до арешту, увійшли до виданого у Варшаві 1991р. тому «Пробуджена муза». Написане в таборах склало виданий у Канаді того ж 1991р. том «Невольнича муза». Повернувся до Львова 1981. «Звичайно, це була свобода, було звичайне життя, – згадував, – але не було того натхнення, замовк як поет».

2. Прослухайте поезію "Стежечка"

3.     Запишіть "паспорт" поезії "Стежечка" в зошит.

 Тема: зображення стежечки, яка мандрує з ліричним героєм чарівним світом природи.

 Ідея: уславлення краси довкілля, любові до природи, вміння цінувати і розуміти все живе навколо себе.

Основна думка: «світ красний — голова крутиться»; тільки той сприймає чарівний світ природи, хто вміє її відчувати, любити, сприймати.      

 Художні особливості твору:метафори: «стежечка виросла, біжить, перескакує, цвюхає, збочує, топче»; «голова крутиться»;• епітет: «світ красний», «стежечка верчена»;• порівняння: «…як дзига»;• риторичні оклики: «…ого, як ти виросла!», «на всенький світ!».

4. Поезія "Блискавка"

5. Аналіз поезії (записуємо в зошит)ю Тема: змалювання блискавки — «королеви темряви», яка повсякчас намагається милуватися власною красою.
Ідея: уславлення краси як необхідність задоволення спокою героїні.
Основна думка: краса повинна бути не тільки зовнішня, а й внутрішня, душевна.
              Художні особливості твору:
• метафора: «королева зблисне світлом», «відкаже дзеркало»;
• епітет: «писана красуня»;
• риторичні запитання: «Хто на світі найгарніший?».
6. Поезія "Веселка"
7. Аналіз поезії "Веселка".Тема: зображення веселки — української дівчини, яка своєю красою і чарівністю захопила князенка соняшника.
Ідея: уславлення веселки — дівочої краси, стрічки веселки, наче стрічки українського віночку; казкового кохання.
Основна думка: веселка є відображенням чарівної краси українських дівчат.
                           Художні особливості поезії:
• метафора: «надягла веселка», «веселка взяла… і пішла», «соняшник перестрів», «веселка поміряла»;
• порівняння: «як у свято»;
• епітет: «золотий черевичок»;
• риторичний оклик: «Поміряла веселка — якраз, на ніжку!».
8. Поезія "Криничка"
9. "Паспорт" поезії. Тема: зображення кринички, яка підживляється підземними водами і напоює, живить природне довкілля.
Ідея: уславлення кринички як життєдайного цілющого джерела.
Основна думка: без води не може уявити життя жодна природна істота, людина.
                          Художні особливості твору:
• повторення: «глибоко-глибоко»;
• епітети: «підземна мати», «студене молоко», «водяне царство», «весняна калина», «калинова вода», «золоті соломинки»;
• метафори: «криничка спить, … розповідає», «калина не хоче забрати…», «сонце п’є».
10. Поезія "Дим"
11. Аналіз поезії.Тема: казкове відображення диму, який втік від вогнища.
Ідея: запах диму свідчить про рід діяльності людини (готування їжі, прибирання в садку, робота промислового підприємства).
Основна думка: хоча дим і «втік від вогнища», але він без нього існувати не може
12.Записати і запам'ятати!   Всі ці поезії належать до циклу поезій "Дивосвіт".  Поезії циклу «Дивосвіт» (а цикл — це кілька поезій, пов’язаних між собою єдиною думкою, настроєм та емоціями) не мають рим, не поділяються на строфи, рядки мають різну довжину, різну кількість наголосів. Такі вірші називають верлібром (із французької — вільний вірш) Цей жанр з’явився у світовій поезії з кінця XIX ст. Популярний він і в українській літературі.
13. Д.З. конспект уроку (скинути на вайбер до 23.01. до 15 години). Вивчити одну поезію напам'ять ( якщо не зустрінемось, будемо розповідати онлайн з понеділка).





19.01.21. Тема. Ірина Жиленко "Гном у буфеті"

1. Прослухайте відео.  

2. Словникова робота. Гноми - духи землі і гір. У міфології народів Європи — маленькі, людиноподібні істоти, що мешкають під землею, в горах або в лісі. Зростом вони з дитину, але наділені надприродною силою, носять довгі бороди і живуть набагато довше, ніж люди. Гноми надзвичайно образливі й примхливі. У надрах землі гноми зберігають скарби — коштовні камені і метали; вони майстерні ремісники, можуть виковувати чарівні перстені, зброю й інші чарівні предмети. Дракони полюють за скарбами гномів, і гноми тому перебувають з ними в постійній війні. Загалом — це добрий і працьовитий народ, але вони сильно постраждали від людської пожадливості й пихи, тому людей не люблять. Вони ховаються в глибоких гірських печерах, там побудовані ними підземні міста і палаци. Іноді вони виходять на поверхню, і якщо зустрінуть в горах людину — лякають її гучним криком.

3.Записати «паспорт» твору у зошит

Тема: шанобливе ставлення до буфетного гнома, який у всі століття живе в реальній дитячій уяві.

Ідея: возвеличення почуття пошани, любові до гнома як сімейної реліквії.

Основна думка: дитинство — це чарівний, дивовижний час кожної людини, коли вона сприймає все казкове, цікаве, навіть гнома, що «нашіптує … казки».

Художні особливості твору:
епітет: «буфетний гном»;
метафора: «золотить сервізи», «багріє його ковпачок»;
риторичні оклики: «Ая-як!», «.. прислухайся!»
7. Закріплення вивченого.
4. Д.З.Характеристика образу гнома: охарактеризувати гнома, заповнивши таблицю; виразне читання поезії ст.108-109.( скинути до 20.01. до 15 години)

Місце проживання

 

Домашні обов’язки

 

Улюблені звички

 

Дозвілля гнома

 

Риси характеру

а) чемний; б) працьовитий; в) відповідальний; г) ви¬хований; д) вміє підтримувати дружні стосунки; е) полюбляє смачно поїсти і солодко поспати.

14.01.21. Тема . Ірина Жиленко. Поезії "Жар-птиця", "Підкова".

1.Прослухайте відео.

2.Хто така Жар-Птиця? Жар-Птиìця – у східнослов 'янській народній творчості — казковий птах сонячного царства із сліпучо-золотавим, мов жар, пір'ям (тому птаха називають ще золотою птицею); одного його пера досить, щоб освітити ввесь казковий сад; чародій краде Жар-Птицю, але не вбиває її, бо не можна вбити сили природи, що постійно відроджується; Жар-Птиця встигає знести яйце, і саме сонце постає яйцем, що його поклала Жар-Птиця; символ щастя, чогось величного, ідеального; чарівне перо Жар-Птиці завжди приносить удачу, щасливу долю, кохання.Інша назва Жар-Птиці — «крешана», яка бере вогонь у бога Сонця, креше ним з неба, посилаючи його всюди і в дерево, і в камінь. Воскреснути — це саме викресати живий вогонь, жар тієї птиці, що креше з неба блискавиці.Вона їсть золоті молодильні яблука, які дарують красу, вічну молодість і безсмертя. Коли співає Жар-Птиця, з її дзьоба сиплються перлини. Вона здатна перевтілюватися в червоного і чорного коня. Червоний кінь — то сонце, а чорний — то нічне небо. Ці коні-птахи переносять душі померлих у тридесяте царство, тобто у вирій. Не випадково в українських народних казках герой не може окремо здобути ні Жар-птицю, ні вогняного коня, ні царівну-золотоволоску.

3. Робота над паспортом твору (запишіть у зошит).

Тема: зображення жар-птиці, яка, перебуваючи у клітці, а потім покинувши її, освітила все довкола у столиці і принесла людям ра¬дість і щастя.

Ідея: возвеличення краси екзотичного птаха, який робить всіх ра¬дісними, веселими; засудження заздрості, зла (ґава).

Основа думка: у світі завжди протиставляється добро (жар-птиця) і зло (ґава), відбувається боротьба між цими силами, але всупереч усьо¬му перемагає світле, радісне і щасливе.

  4. Художні особливості твору: (в зошит)
епітети: «золота, чудесна жар-птиця», «жар-птиця непристойно яскрава», «люта скрекотнява», «нескромна птиця», «лиха гава»;
порівняння: «очі-намистинки»;
метафори: «яснішали лиця», «освітилась казково столиця», «лиця по-смутніли», «жар-птиця простудилася», «птаха чита», «справа пішла».
риторичні оклики:
«Як хороше жити під сонцем жар-птиці!», «Вона яскра-яскра-яскрава-а-ва!»,
«Ганьба!», «Таку нескромну птицю тримать годиться тільки в клітці!», «О, не сумуйте!», «…на новорічну радість нам!».
повтори: «яскра…»
риторичні запитання: «Її нема, бо-розумієте?».
5.ПОВІДОМЛЕННЯ про підкову.
   Підковування коней - небезпечна операція, і її виконує фахівець, який підбирає потрібну підкову, готує копита коня, й прибиває, а іноді приклеює, підкову. В деяких країнах, наприклад, Сполученому Королівстві, для цього потрібна спеціальна ліцензія, в інших країнах за сертифікацією фахівців слідкують відповідні професійні організації.
   Символ підкови зустрічається здавна,  люди вважають підкову символом успіху, але точно не знає ніхто, чому саме кінський атрибут є  талісманом.
   Здавна підкова на щастя вважалася оберегом. Вона, за народним повір’ям, приносила в будинок багатство і успіх. Вважалося, що знайдена на дорозі стара підкова здатна принести удачу. Власник отримував допомогу вищих сил, міг залучити любов, здоров’я, повернути злагода і мир у взаєминах. Вона могла допомогти досягти процвітання і побачити магічні сни.
Учитель: Ліричній героїні вірша «Підкова» теж поталанило знайти чудесний талісман. Виставила вона золоту підкову у вікні. і зібралося навколо сімсот роззяв: їх не дивував сніг, що мінявся різни ми кольорами, вони були зачаровані лише блиском золота. Та не можна бути щасливим за рахунок чужого, тому героїня вирішила повернути підкову Дідові Морозу. Роззявам одразу стало нецікаво, а сніг, на якого не звернули увагу, теж став звичайним. Ось так і пропало диво! Жаль, що багатьох людей приваблює лише золотий блиск!
    Колір теж може бути образом, може щось означати. Наприклад, зелений — це колір молодості, природи, надії, символ життя. Рожевий означає чистоту, ніжність, красу, любов. Жовтий уособлює тепло, радість. Отже, кольором автор видає себе, розкриває свої емоції, почуття.
7. Прослухати поезію Ірини Жиленко "Підкова"

  8. Скласти «паспорт» твору(зошит )
Тема: зображення ліричної героїні твору, яка знайшла золоту під¬кову, загублену конем Дідуся Мороза, і прагнула, щоб за її допомогою здійснилися всі бажання і мрії.
Ідея: кожна дитина відчуває себе щасливою, коли у новорічні свята всі її сподівання і мрії стають реальністю.
Основна думка: кожна дитина мріє про здійснення власних бажань, вірить у Діда Мороза, щасливу підкову.
9.    Художні особливості твору:зошит)
метафори: «ішов сніг», «Дід Мороз протрюхикав», «розгубились в небі літаки», «літали, кричали, крильцями дрижали».
епітети: «сніг зелений, фіалковий, рожевий», «золота підкова».
риторичні оклики: «Мама!», «Щоб все мені збулося!».
10. Д.З. Виразне читання поезій ст. 105, 107,написати твір – мініатюру «Якби я знайшов підкову» (10-15 речень). Фото конспекту і д.з. скинути на вайбер до 16.01.до 15 години.

12.01.21. Тема. Станіслав Чернілевський. "Теплота родинного інтиму", "Забула внучка в баби черевички". Настрої і почуття, висвітлені в поезіях

1. Опрацювання життєвого і творчого шляху поета (Робота з підручником)ст. 78.

2.    Прослухайте поезію.  

3. Словникова робота (робота з текстом)
1. Родинний інтим - затишок, близькість, любов.
2. Шибка - вікно, віконне скло.
3. Досвіток -час перед світанком, настання нового дня.
4. Скрес - розчинився, зник, пропав.
5. Ляск - клацання, хлопання.
6. Гіркотина - відчуття гіркоти, неприємні відчуття.
7. Катує - мучить, заставляє страждати.
8. Печія - печіння, дискомфорт.
9. Зело - зелена трава, зелень.
4.Аналіз художніх засобів, використаних в поезіях
- “Ще на шибках досвіток не скрес” - метафора, порівнюється із замерзлими вікнами взимку, крізь яких нічого не видно. 
- “Мотузочком диму / Хату прив’язала до небес” - метафора, коли мати розпалила в печі, дим із димоходу нагадав мотузок, який ніби прив'язаний до неба.
- “Полум'я гуляє по гіллю” - уособлення, нагадує танець.
- “Зникає гіркотина, / Не катує серце печія” - метафора, відчуття внутрішнього душевного спокою.
- “Як душа світліє перед днем” - метафора, зникає тривога, розчарування, душевний біль перед материнською любов'ю, опікою та турботою.
- “Світанковим маминим вогнем” - епітет.
- “Дитячим сміхом бризнувши в зело” - метафора, посміхнутися на прощання.
- “Перекотилось літо за село” - метафора, закінчилося літо.
- “Курява вляглась” - уособлення, порівнюється з якостями людини.
- “Вийшли в небо зорі…” - уособлення, перенесені якості людини.
- “Зорі-жаворички” - епітет.
- “Спорожніла хата” - епітет.
- “І осінь їй ...опустила” - уособлення, перенесення якостей людини.
5. Опрацювання ідейно-художнього змісту поезії “Теплота родинного інтиму…” Запишіть у зошит!
- Тема: опис спогадів поета про дитинство, матір, рідний дім.
- Ідея: висвітлити найщиріші почуття любові та турботи між матір'ю та сином, уславити затишок рідної домівки.
- Основна думка: дитинство - найщасливіша пора кожної людини
6.Прочитайте поезію  "Забула внучка в баби черевички".
7. Опрацювання ідейно-художнього змісту поезії “Забула внучка в баби черевички…Записати у зошит.
Тема: опис суму прощання бабуся з внучкою, яка гостювала в неї вілтку і забула черевички.
Ідея: уславлення любові, доброти, піклування бабусі про внуків.
Основна думка: бабусі завжди піклуються про своїх внуків, чекають зустрічі з ними.
8. Д.З. Виразне читання поезій, робота над проектом "Моя мама" (над проектом працюємо до кінця січня).

Комментариев нет:

Отправить комментарий