Українська література 5 клас

Українська література 5 клас

Дистанційне навчання 29.03 21-19.04.21

19.04.21. Тема. Контрольний твір
На окремих листках пишете:
Дев'ятнадцяте квітня
Контрольний твір
(Вибираєте одну із запропонованих тем, записуєте її. Не забувайте! Обсяг:0,5-1 ст). Роботи принести на середу до школи!!!
Теми на вибір:
-Людина і природа в оповіданні Григора Тютюнника "Дивак"
-Залишатись собою (за оповіданням Григора Тютюнника "Дивак")
-Чим мені подобається Олесь? (за оповіданням Григора Тютюнника "Дивак")
-Дивак : це добре чи погано? (за оповіданням Григора Тютюнника "Дивак")

16.04.21. Тема. Г. Тютюнник "Дивак". Характеристика образу Олеся
1. Перегляньте відео.
2. Зверніть увагу, як сам автор описує Олеся. Цитатна характеристика.
 Зріст: «малий, головою ледь до клямки дістає».2. Очі: «чорні, глибокі, як вода в затінку, дивляться широко, немов одразу хочуть збагнути весь світ».3. Взуття: чобітки.4. Одяг: «пальтечко в нього товсте», рукавички.5. Статура: «сам тонкий».6. Сила: слабосилий, бо «важко нахилятись: дух спирає, під очима набряка».

   3. Прочитайте характеристику Олеся. 
Найбільше Олесь любить малювати.  Через те йому й зима до вподоби, бо на снігу зручно малювати всяку всячину. А вміє він це робити, бо уважний до всього: помічає зелені чубчики трави крізь порошу, низенькі пеньки з жовтуватою смілкою, йому цікаво, як дятел порається та який підводний світ замерзлої річки. Допитливість і спостережливість пробуджують його творчу уяву: «ввижається Олесеві маленька хата під кущем водяної папороті, а в тій хатці — він біля віконця сидить, рибку стереже». Тому й вдалим виявився малюнок дятла, і навпаки — не цікавим був йому той гирунчик. Справді, яке натхнення викликає в художника перегнійний горщечок? Учителька б сама могла подбати про гідний предмет для малювання й не ставити себе в незручне становище. До того ж, хлопчик іще дуже малий, щоб слухняно виконувати будь-які забаганки старших. Тому й вийшов із класу. Можна сказати й про те, що в хлопчика природне чуття краси і свободи, не притьмарене путами штучних заборон. Як, очевидно, заздрив Олесеві автор, всіляко утискуваний у своїй творчості!
Розповідаючи про те, як Олесь підтримав сосну, трамбуючи її коріння, або не захотів «подушки на льоду гнути», як він переживав, коли щука проковтнула рибку або дід бив коней, щоб швидше дістатися домівки (добру вдачу хлопчика, його милосєрдність). Та найбільше його вразили дідові слова про жорстокість світу дорослих, де «не бити не можна», бо «не ти, так тебе одрепають, ще й плакать не дадуть».
Однак сон, який приснився вночі хлопчикові, засвідчує, що в душі малого зріють добрі почуття, з якими він увіходить в новий день, у нове життя.

4. Д.З. Складіть анкету головного героя. Анкету здати до 17.04.

1. Ім’я.
2. Портрет.
3. Уподобання.
4. Ставлення до природи.
5. Вчинки й поведінка.
6. Думки і переживання.
7. Оцінка з боку дорослих.

Зразок ( відповіді на два перших пункти)
1. Олесь.
2. Худорлявий маленький хлопчик, слабосилий. Спостережний і допитливий.
3. Любить ...

12.04.21. Тема. Гр. Тютюнник "Дивак".Ідея неповторності й багатства внутрішнього світу.

1. Прочитайте та законспектуйте основне .(основне виділено червоним).
1 жовтня 1963 року в газеті «Літературна Україна» було надруковано перший твір молодого письменника українською мовою – оповідання «Дивак». 
Кажуть, душа кожної людини – глибокий колодязь, дивлячись у воду якого, ми намагаємось побачити своє віддзеркалення. Але іноді, коли у воді колодязя чиєїсь душі ми не помічаємо свого обличчя, не відчуваємо схожості на себе або на своє оточення, людина нами не сприймається. Вона може бути ні поганою, ні хорошою (на наш погляд), і ми тавруємо її як незвичайну. І чомусь декого це ображає. «Дивак…», - кидають інші, виразно знизуючи плечима. І все. Майже ніхто не подумає хоч трішки глибше пізнати його. Природно, людина, яка не живе у повній мірі цього слова у звичному для інших світі, компенсує це замкненням у власному, життя в якому йде за особливими законами. Внутрішній світ є у кожного з нас. Ми приходимо до нього під час сну, коли тіло відпочиває, а душа може поринути в мрії та думки. Саме звідти походять наші сни, бо вони – відбиток наших таємних бажань, страхів, вад.
Гуманізм, розкриття внутрішнього світу кожної людини, її індивідуальність та неповторність – ключові питання, які наголошуються письменниками часу, в який творив Григір Тютюнник. У своєму творі «Дивак» він описує хлопчика, який є незвичним для свого оточення. Малий Олесь милується природою, обожнює малювати. Його приваблює чистота і недоторканість снігу, на якому хлопець виводить свої малюнки. Щось не так пішло - можна стерти змерзлою долонькою і почати знову. Григір Тютюнник навмисно обирає зиму як тло подій. Бо саме взимку є холодна тиша, тиша і сніг. їх подовгу слухає вразливий Олесь, замість того, щоб жити за правилами, написаними іншими людьми, бо вони йому не підходять.
ІІ. Тема: зображення допитливого, чуйного, доброго хлопчика Олеся, його жагу до пізнання загадкового світу природи. 
ІІІ. Ідея: уславлення єдності природи і людини, гідної поведінки Олеся, як особистості. 
ІV. Жанр: автобіографічне оповідання. 
Особливості:
  прозова форма;
  невеликий обсяг;
  невелика кількість дійових осіб;
  зображується невеликий проміжок часу – 1 день;
  розповідний характер твору). 
V. Проблеми, порушені у творі: 
  єдності людини і природи; 
  добро і зло; 
  духовної краси особистості. 
2. Д.З. знати зміст оповідання, здати конспект уроку до 14.04.до 15 години. Дати усно відповіді на запитання підручника ст. 223.



09.04.21. Тема. Григір Тютюнник. Коротко про письменника. "Дивак". Світ людини і природи
1. Ознайомтесь із біографією письменника ст. 214-215.
2. Прогляньте відеоматеріал.
3. Д.З. прочитати оповідання "Дивак", ст. 216-222.


05.04.21. Тема. Максим Рильський. Єдність людини і природи у поезіях митця.
1.Прослухайте виразне читання поезії "Дощ(благодатний, довгожданий..)"
2. Прочитайте поезію "Дощ" на ст. 210.
3. Запишіть у зошит аналіз поезії «Дощ»
  Тема: оспівування краси природи.
  Ідея: возвеличення чарівності дощу. ’
 Основна думка: захопленість рідною природою, її величним та дивовижним світом, райдужними кольорами.
 Жанр: пейзажна лірика.
Художні засоби.
Метафори: «впав бадьоро», «відкривай груди», «дощ остудить», «дощ оживить і запліднить», «дощ звеселить».
Порівняння: «дощ-гість». .
Епітети: «благодатний», «довгожданий», «сяйвом осіянний», «золотий вечірній гість», «впав бадьоро, свіжо, дзвінко», «закурені будинки», «зголоднілих передмість»,
«гарячі груди», «буйним повівом», «повівом зеленим»,«білі села».
4. Прослухайте та прочитайте поезію "Осінь-маляр із палітрою пишною"ст. 210.
5. Запишіть аналіз поезії у зошит.
Тема: милування рідним краєм. 
 Ідея: зображення яскравих фарб природи. Панування осені. 
 Основна думка: зобразити мальовничо-пейзажні фони. 
 Жанр: пейзажна лірика.
Епітети: «палітра пишна», «краса розкішна», «роси сріблисті», «шати барвисті», «кольори дивні», «цілунки переливні», «фарби рожеві, злотисті, червоні», «срібно-блакитне повітря», « пісні ніжні, осінні, тихо дзвонні»
Метафори: «осінь-маляр в небі кружляє», «осінь-маляр осипає красою», «вона роси розсипа, тумани розливає, ліс одягає,обливає кольрами, ніжно сміється, грає цілунками». Їх же можна назвати і уособленням.
6. Прочитайте поезію "Люби природу не як символ" ст.212
7. Запишіть аналіз поезії в зошит
 Тема: закликання людини любити природу, людей, красу, мистецтво, легенди і дійсність.
 Ідея: благотворний вплив природи на людське життя.
 Основна думка: кожен із нас — невід’ємна частинка матінки-природи. Світ навколо нас такий
чарівний, таких квітучий і радісний, що людині тільки б захоплюватись ним та берегти цю чудову і неповторну красу.
  Жанр: пейзажна лірика.
  Художні засоби в поезії.
Епітети: «душі своєї», «висоти незміримі», «святі глибини», «душа могуча», «усі пориви», «душі твоєї», «живим поетом».
 Порівняння: «природа не як символ».
8. Д.З. вивчити одну  поезію напам'ять ( на ваш вибір). Конспект скинути до 06.04 до 16 години.

02.04.21. Тема. Максим Рильський. Основні відомості про поета. Його вміння бачити красу природи
1. Ознайомтесь із матеріалом підручника ст. 209. 
2. Перегляньте відео. 
3. Д.З. Дати відповіді на запитання підручника ст.210 - зверху питання1, 2, 3.Скинути до 03.04.до 16 години.


29.03.21. Тема. Твір-роздум про персонажа
1. Робота над темою та ідеєю твору.
  * Згадаємо, що тема – це те, про що йтиметься у творі. Подумайте над назвою роботи – вона повинна відповідати змістові: про якого героя ви могли б розказати? Чим привернув вашу увагу цей персонаж? Чому саме його ви називаєте улюбленим?
  *  Ідея – основна думка твору, те, заради чого він написаний. Поміркуйте, як переконати інших у тому. що саме цей герой – ваш улюблений, доберіть аргументи (докази) для обстоювання своєї думки і занотуйте їх на чернетці.
2. Збір матеріалу.
   * Згадайте твір улюбленого героя.
   * Визначте ті епізоди, що вас найбільше вразили.
   * Відібравши необхідний матеріали, зробіть записи на чернетці.
3. Композиція роботи.
   * Пригадаємо, що композиція – це побудова твору; найчастіше твір має три основні частини – вступ, основна частину, завершення (висновки).
   * Пам’ятайте:* Усі частини вашого твору мають бути логічно пов’язаними та відповідати темі роботи.
4. Зміст роботи.
   * Подумайте . як розпочати твір. У вступі можете висловити своє враження від читання літературних творівсеред яких обрали саме той, про героя якого розповідатиме; або напишіть, чому саме цей персонаж привернув вашу увагу. Намагайтесь уникати фраз, подібних «на уроках української літератури ми вивчали…».
   * Розповідь про улюбленого героя – основна частина вашої письмової роботи. Тут краще розповісти про те, яким ви уявляєте героя, варто було б розповісти і про походження персонажа (соціальний стан), його батьків; можливо. секрет майбутніх вчинків криється у вихованні героя – тож, якщо необхідно, розкажіть про це; Звісно, необхідно сказати про здібності та інтереси персонажа, про ті якості, якими він був наділений від природи. Приділіть увагу моральним якостям героя; важливою частиною розповіді є розкриття характеру персонажа через його вчинки, тому намагайтеся наводити приклади з тексту, але старайтеся не вдаватися до детального переказу.  Можна скористатися фразами  «згадаймо хоча б епізод про…», «сила і мужність героя виявляється тоді, коли…», «У кмітливості персонажа ми пересвідчуємось тоді, коли…» тощо.
   * Пам’ятайте, що ви ведете розповідь про улюбленого персонажа, тому спробуйте переконати, що він для вас – найкращий  герой; не шкодуйте висловлювати власні почуття, враження, емоції – це тільки збагатить вашу роботу!
   * Не забувайте про те , що ваша робота має бути логічно завершеною. Отож подумайте про висновки з того, що ви написали.
5. Редагування.
          Після того як твір завершено, приділіть час перевірці написаного.
  * Перечитуючи роботу в перший раз, подумайте: наскільки висловлене відповідає темі, чи розкрита головна думка. За необхідності внесіть зміни.
  *  Прочитайте роботу вдруге в зверніть увагу на послідовність та логічність у викладі матеріалу згідно зі складеним планом, перевірте пропорційність матеріалу в основних частинах, виправте орфографічні, синтаксичні помилки, виправте невиправдані повтори слів у реченнях, замініть їх синонімами.
   * Перечитайте твір іще раз.
6. Переписування у чистовик.
        Якщо ви впевнені, що роботу завершено, акуратно перепишіть її.Не забувайте, що обсяг вашої роботи повинен бути- 0,5-1,0 сторінок!Дорогі мої! Чекаю на ваші роботи до 01.04. до 12 години дня.Успіхів!

Дистанційне навчання 18.03.21-19.03.21
19.03.21. Тема. Євген Гуцало "Лось". 
1.Прочитайте оповідання ст. 200-207.
2. Виконайте тести
1. У яку пору року відбувається подія в оповіданні?
а) весна;
б) зима;
в) осінь.
2. Якого кольору гніда конячина?
а) чорного;
б) білого;
в) темно-коричневого.
3. Укажіть, звідки потрапив лось до заповідника:
а) із Канади; 
б) із тайги;
в) із зоопарку. 
4. Лось прокинувся, і нащулив вуха, бо:
а) у вогкому струмені вітру долинав сухий, різкуватий звук;
б) не хотів більше спати;
в) був дуже цікавим.
5. Коли лось підійщов до ополонки, то:
а) на нього напали вовки;
б) цієї миті річка під ним затріщала… - і він відчув, що дедалі глибше занурюється в льодяну кашу;
в) передумав пити воду й повернувся до берега. 
6. Лось зовсім знесилився й байдуже спостерігав:
а) як підступають вовки, щоб схопити його;
б) як наближаються діти;
в) як іде лапатий сніг.
7. Колись на лося восени напала:
а) собача зграя;
б) вовча зграя;
в) лисяча зграя.
8. Брати були схожі на:
а) сироїжки;
б) опеньки;
в) підберезовики.
9. Голова лося лежала так, ніби:
а) тихо відпочивав після бою з кригою;
б) прислухається до землі, чи далеко весна, чи скоро прийде;
в) принишк, затамувавши подих;
10. Діти не вірили, що:
а) вовки загризли лося;
б) дядько Шпичак не причетний до вбивства;
в) лось був мертвий. 
11. Рядки «Тепер [дядько] дивився на звіра і хотів вірити, що лось оживе. Так, як ще недавно дітям, йому дуже кортіло, щоб лось підняв голову, звівся на свої стрункі міцні ноги і неквапно побіг до лісу, як він ще недавно біг, поки дороги йому не перетнула куля» означають:
а)  Шпичак усвідомив свою провину;
б) дядько боїться відповідальності;
в) йому стало соромно перед родичами;
г) йому стало жаль лося.
12. Цей твір повчає:
а) бути нахабним, егоїстичним;
б) ділитись з усіма своєю здобиччю;
в) доброті, чуйності, допомозі одне одному.
3. Д.З.Здати тести до 20.03.21 до 19 години.

19.02.21. Тема. Тарас Шевченко поезія "Садок вишневий коло хати"
1. Прослухайте поезію.

2. Записати в зошит аналіз поезії "Садок вишневий коло хати"
 Тема: зображення щасливої родини працьовитих селян серед природної гармонії.
Ідея: уславлення людини праці та природної гармонії.
Мета: працьовиті люди заслуговують гарного життя.
Рід літератури: лірика.
Жанр: пейзажна лірика.
 Художні засоби.
Персоніфікація: зіронька встає.
Пестливі слова: зіронька, маленьких, діточок, соловейко.
 Зорові образи: садок, хата, хрущі, вишні, плугатарі, плуги, дівчата, матір, зіронька, соловейко, діточки.
Образи – символи: «садок вишневий», «вечірня зіронька», «соловейко», «родина за вечерею», «плугатарі», «пісня дівчат».
Слухові образи: хрущі гудуть, плугатарі з плугами йдуть, співають дівчата, затихло все, соловейко не затих. 
3. Д.З. вивчити поезію "Садок вишневий коло хати" напам'ять, підготуватися до виразного читання віршів у понеділок.

Дистанційне навчання 11.01.21-24.01.21
П'ятниця 22.01.21.
 Тема. Олеасандр Олесь. Драма-казка "Микита Кожум'яка"
1. Обов'язково перегляньте відео.

2. Прочитайте матеріал підручника ст.157-159.Що виділено червоним,- запишіть у зошит.
3.Запам'ятати! За жанром твір Олександра Олеся — не просто казка, а драма-казка, п'єса-казка, тобто твір, призначений для вистави на сцені. Цим зумовлені і певні особливості драматичного твору.
Як ви вже помітили, від інших творів драматичний твір відрізняється насамперед тим, що майже весь його текст становлять розмови між дійовими особами. Більшість із них невеликі: на два-три речення або й на кілька слів.
Зрідка в тексті драматичного твору трапляються великі за обсягом висловлювання персонажів. Вони називаються монологами (від грец. слів «монос» — один і «логос» — слово).
Діалоги й монологи нерідко трапляються і в казках, оповіданнях, навіть у віршах, але в цих творах вони займають незначне місце. Текст п'єси майже увесь складається з коротких і довгих висловлювань героїв.
Проте самого діалогу для п'єси замало: якби дійові особи тільки говорили, то ніяких подій не можна було б зобразити. Тому персонажі не тільки розмовляють, а й щось роблять: спочатку до Князя прибуває посланець від Змія, потім спостерігаємо раду з воєводами; Микита Кожум'яка мне шкури, б'ється зі Змієм тощо.
Отже, ще однією важливою ознакою драматичного твору є дія персонажів — їхні вчинки, поведінка, стосунки між собою (грец. слово «драма» означає — дія). Причому дія зображується як живий процес, і читач (глядач) стає ніби його свідком.
4. Д.З. Прочитати драму-казку "Микита Кожум'яка" ст.159-170. Знати зміст, готуватись до тестів.


Понеділок. 18.01.21. 

Тема. Олександр Олесь . Презії з книги "Княжа Україна". "Заспів", "Україна в старовину", "Похід на Царгород", "Ярослав Мудрий"
1. Ознайомтесь із біографією поета - прогляньте відеоматеріал.





2. Прослухайте першу поезію "Заспів" із циклу "Княжа Україна"

3. Д.З. Знати зміст поезій ст.149-155. Підготуватись до тестів з цієї теми.


П'ятниця 15.01.21

Тема. Літописні оповіді про Ярослава, "Похвала книгам"
1.Прочитайте.Після того, як Ярослав став правителем, він доклав багато зусиль, щоб захистити країну від нападів печенігів. Цей князь зробив дуже багато для процвітання Київської Русі. Наприклад, після того, як він остаточно розбив печенігів, то на місці битви наказав побудувати Софійський собор, присвяченій Мудрості Господній (бо слово «Софія» з грецької перекладається як «мудрість»). Під час правління Ярослава було укладено найдавніше зведення правових норм — «Правду Ярослава» (пізніше ця частина увійшла до «Руської правди»). У цьому документі встановлювалися штрафи за вбивства, за приниження людської гідності. Князь Ярослав укріпив місто таким чином, що ці мури не знали рівних у Європі. За зразком візантійської столиці було зведено Золоті Ворота — головний парадний в'їзд до Києва, також було закладено Георгіївський та Ірпінський монастирі. Князь дуже любив книги, навіть сам перекладав. У нього була своя бібліотека. За його діяння Ярослава почали називати «Мудрим».
2. Прочитайте  літописну оповідь «Розгром Ярославом печенігів. Початок великого будівництва в Києві. Похвала книгам» сторінка підручника 146.
3.Д.З. Знати зміст літописного уривку ст. 146. виконати тести ( фото скинути у вайбер до 16.01. до 15 години)
4. Тести.
1.Що таке літопис?
1. розповідь казкового чи фантастичного характеру про незвичайну подію або життя й діяльність якоїсь особи;
2.розміщені в часовій послідовності коротенькі замітки й докладні оповідання про історичні події;
3.невеликий довершений за змістом вислів про риси та вчинки людей з повчальним характером;
4.усне оповідання про визначні історичні події та їх героїв;
2. «Повість минулих літ» за жанром 
1.Літопис
2. Оповідання
3. Переказ
4.Казка
3.Чому "Повість минулих літ" уважається історичним документом, і художнім твором?
1.У ньому записані факти й події минулих часів.
2.У літописі багато легенд, переказів, байок та казок, які написані з використанням художніх засобів.
3. У літописі багато віршованих творів, пісень.
4.У "Повісті минулих літ" йдеться про героїчне минуле Київської держави
1.з 1656 р. до 1775р.
2.з 852р. до 1110р.
3.з 1917р. до 2020р.
5. Автором "Повісті минулих літ" уважають
1.Тараса Шевченка
2.Нестора Літописця
3.Леоніда Глібова
4. Народ
6.  Кий був:
1.князем
2. перевізником
3. будівельником
4. невільником
7. Яким богам вірили Святослав та його дружина?
1.Перуна та Волоса
2. Дажбога та Ладу
3. Зевса
8. Яка віра найбільше припала до душі князеві Володимиру?
1.Віра греків, які вірували в Ісуса Христа.
2.Віра болгар, які вірували у Магомета.
3. Віра євреїв, які вірували у Авраама, Ісаака й Іакова.
9.Які заслуги перед своїм народом мав Ярослав Мудрий?
1. Розгромив печенігів.
2. Будував церкви та собори.
3. Поширював християнську віру.
4. Засіяв Русь книжним словом"- сприяв розвитку книгописання.
5. Побудував Київ.
10. Яка головна думка "Повісті минулих літ.?"
1. Розповідь про історію слов'ян і князівської влади, про утвердження християнства на Русі.
2. Возвеличення давності слов'янського роду.
3. Проголошення слов'янського роду як рівноправного серед інших народів.
11. Визначте за описом, про яку постать літопису йде мова.
Хто із князів "любив книги, багато їх написав і поклав їх у церкві Святої Софії"?
1. Ярослав  
2. Володимир
3. Святослав
4. Ігор



Понеділок 11.01.21.
Тема. Літописні оповіді про заснування Києва, про князя Святослава, про хрещення Русі.
1.  «ПОВІСТЬ МИНУЛИХ ЛІТ» — НАЙДАВНІШИЙ ЛІТОПИС НАШОГО НАРОДУ
 Ти вже знаєш, що літопис — це твір, у якому розповідь велася за роками. Слово літопис утворено від двох слів — літо, що в давньоруській мові означало рік, та писати. 
Над літописами в Русі-Україні працювали ченці, які збирали та переповідали відомості про різноманітні події в житті країни. Єдиного автора літопису не було. Часто кілька ченців брали участь у написанні твору. Літописи розповідали про князів, важливі події в житті країни. За літописами сучасні вчені дізнаються про те, чим жили наші предки у стародавні часи. Тому літописи є пам’ятками історії. Але мова літописних оповідей яскрава та емоційна, в них автори використовували художні засоби. Тому літописи є разом із тим зразками словесного мистецтва. Найдавніший літопис у Русі-Україні — «Повість минулих літ». Він був написаний у Києві на початку XII століття. Це історична та літературна пам’ятка нашого народу. У ньому розповідається про діяння князів, а також використано народні перекази й легенди. ІСТОРИЧНЕ МИНУЛЕ НАШОГО НАРОДУ Вважають, що над літописом «Повість минулих літ» працював талановитий чернець Києво-Печерського монастиря Нестор. Прізвище Нестора не відоме, тому поширене його ім’я нині — Нестор Літописець.
2.Прочитати за підручником  "ТРИ БРАТИ — КИЙ, ЩЕК, ХОРИВ І СЕСТРА ЇХНЯ ЛИБІДЬ"
3. Переглянути відео.

4.Д.З.Знати зміст літописних оповідань сторінки підручника 140, 142,145. Тести (фото  скинути у вайбер до 12.01.21. до 16 години дня).5. Виконати тести:

1.     Літопис – це:

а) записи у хронологічній послідовності історичних подій;

б) історичний твір, у якому зібрано легенди і вірування українського народу;

в) художній твір про фантастичні події;

г) твір на історичну тему, головними героями якого є князі. 

2. Найвідомішим літописцем був:

а) князь Олег;

б) монах Нестор;

в) князь Ярослав Мудрий;

г) Володимир. .

3. Укажіть, хто з київських князів запровадив християнство на Русі (“Повість минулих літ”):

3. Ук    а) Володимир Великий;

б) Ярослав Мудрий;

в) Володимир Мономах;

г) Святослав хоробрий.

4. За 4. За віросповідуванням до 988 року русичі були:

а) язичниками;

б) мусульманами;

в) християнами;

г) невіруючими.

5. Ки5. Київ став другим Царгородом при:

а) Ігореві;

б) Ярославові;

в) Володимирові;

г) Святославові.

6. Ох 6. Охрестив Русь 988 року:

а) Олег;

б) Святослав;

в) Ярослав Мудрий;

г) Володимир. 

7.     Укажіть, чого вчать літописні оповіді:

                 а) норм правильної поведінки;

б) образно мислити і фантазувати;

в) поважати і знати давню історію України;

г) пояснювати явища природи.

8.Укажіть імена братів, які заснували Київ (“Повість минулих літ”):

а) Кий, Хорив, Симаргл;

б) Щек, Хорс, Хорив;

в) Кий, Щек, Хорив;

г) Хорив, Вир, Щек. .

 9. Найдавнішою з рукописних книг є:

а) “Повість минулих літ”;

б) “Київський літопис”;

в) “Літопис Самовидця”;

г) “Буквар”.

 

3. На

Дистанційне навчання 2019-2020 рік:

Тема. Євген Гуцало "Лось"

1. Прочитати оповідання ст. 200-207.
2.Виконати тести за твором (письмово в зошиті).
     Тести видалено 31.03!

31.03. 
Тема. Твір-роздум про персонажа

Напишіть міні-твір на тему «Мій улюблений персонаж повісті "Лось"»  (0,5 - 1 сторінка)

         

02.04.Тема. Максим Рильський. Відомості про поета. Єдність людини і природи у поезіях

1. Ознайомтеся з біографією поета ст. 209-210.

2.Прочитайте виразно поезії ст 210-212.

3. Перегляньте відео.


4. Важливо! Вивчіть напамʼять один із віршів (на вибір).


06.04.Тема. Григір Тютюнник. Короткі відомості про письменника. "Дивак".

1.Ознайомтесь із біографією письменника ст. 214- 215.

2. Прочитайте оповідання ст. 216-222.

3. Усно дайте відповіді на питання ст. 219.


09.04. Тема. Гр. Тютюнник "Дивак". Характеристика образу Олеся

1. Зверніть увагу, як сам автор описує Олеся. Цитатна характеристика.

2. . Зріст: «малий, головою ледь до клямки дістає».2. Очі: «чорні, глибокі, як вода в затінку, дивляться широко, немов одразу хочуть збагнути весь світ».3. Взуття: чобітки.4. Одяг: «пальтечко в нього товсте», рукавички.5. Статура: «сам тонкий».6. Сила: слабосилий, бо «важко нахилятись: дух спирає, під очима набряка».


    2. Прочитайте характеристику Олеся. Найбільше Олесь любить малювати.           Через те йому й зима до вподоби, бо на снігу зручно малювати всяку всячину. А вміє він це робити, бо уважний до всього: помічає зелені чубчики трави крізь порошу, низенькі пеньки з жовтуватою смілкою, йому цікаво, як дятел порається та який підводний світ замерзлої річки. Допитливість і спостережливість пробуджують його творчу уяву: «ввижається Олесеві маленька хата під кущем водяної папороті, а в тій хатці — він біля віконця сидить, рибку стереже». Тому й вдалим виявився малюнок дятла, і навпаки — не цікавим був йому той гирунчик. Справді, яке натхнення викликає в художника перегнійний горщечок? Учителька б сама могла подбати про гідний предмет для малювання й не ставити себе в незручне становище. До того ж, хлопчик іще дуже малий, щоб слухняно виконувати будь-які забаганки старших. Тому й вийшов із класу. Можна сказати й про те, що в хлопчика природне чуття краси і свободи, не притьмарене путами штучних заборон. Як, очевидно, заздрив Олесеві автор, всіляко утискуваний у своїй творчості!

Розповідаючи про те, як Олесь підтримав сосну, трамбуючи її коріння, або не захотів «подушки на льоду гнути», як він переживав, коли щука проковтнула рибку або дід бив коней, щоб швидше дістатися домівки (добру вдачу хлопчика, його милосєрдність). Та найбільше його вразили дідові слова про жорстокість світу дорослих, де «не бити не можна», бо «не ти, так тебе одрепають, ще й плакать не дадуть».

Однак сон, який приснився вночі хлопчикові, засвідчує, що в душі малого зріють добрі почуття, з якими він увіходить в новий день, у нове життя.

3. Д.З. Складіть анкету головного героя


1. Ім’я.
2. Портрет.
3. Уподобання.
4. Ставлення до природи.
5. Вчинки й поведінка.
6. Думки і переживання.
7. Оцінка з боку дорослих.


Зразок ( відповіді на два перших пункти)

1. Олесь.
2. Худорлявий маленький хлопчик, слабосилий. Спостережний і допитливий.
3. Любить ...


13.04.Тема. Контрольний твір

(Цю роботу ви пишете на окремих аркушах)Пишете:Число:Тринадцяте квітня
Тема.Контрольний твір

(Вибираєте одну із запропонованих тем, записуєте її. Не забувайте! Обсяг:0,5-1 ст)Теми творуЛюдина і природа в оповіданні Григора Тютюнника "Дивак"Залишатись собою (за оповіданням Григора Тютюнника "Дивак")Чим мені подобається Олесь? (за оповіданням Григора Тютюнника "Дивак")Дивак : це добре чи погано? (за оповіданням Григора Тютюнника "Дивак")

Успіхів!

16.04. Тема. Микола Вінграновський. Цікаві відомості про письменника. Поезія.

1. Ознайомтесь із біографією митця ст. 225-226. 

2. Прослухайте поезії Миколи Вінгграновського.




3. Д.З. Знати біографію митця, якщо є можливість прослухайте інші поезії М.Вінграновького.


23.04.-27.04. Тема. М.Вінгановський "Сіроманець"

1. Прочитайте повість ст. 227-245.

2. Бажаючі можуть переглянути фільм.

   30.04.Тема. М. Вінграновський "Сіроманець".

1. Виконайте письмово тести.

1. Твір М. Вінграновського “Сіроманець” за жанром:
А) оповідання;
Б) легенда;
В) повість;
Г) казка.

2. Головного героя твору М. Вінграновського “Сіроманець”звати:
А) Сашко;
Б) Олесь;
В) Федько;
Г) Андрійко.

3.  Що робив Сіроманець усе життя в одноіменному творі М. Вінграновського:
А) полював;                                 
Б) водив зграю;
В) був відлюдником;                    
Г) переховувався.

4.  Кого вовк вичікував у засідці?
А) коня з вершником;                  
Б) зграю;
В) мисливців;                               
Г) мандрівників.

5.  Що трапилось після зустрічі Чепіжного з Сіроманцем?
А) дітям заборонили ходити до лісу;
Б) селяни влаштували облогу вовку самотужки;
В) до села прилетів вертоліт із мисливцями;
Г) вовка хотіли заманити до села.

6.  Хто захищав Сіроманця?
А) ніхто;                                       
Б) дядько Побігайло;
В) голова колгоспу;                      
Г) хлопець Сашко.
7.  Кого купив Чепіжний на базарі?
А) великого собаку;                      
Б) вовкодавиху;
В) рись;                                         
Г) ведмедя.

8.  Що Чепіжний з мисливцями робили в лісі?
А) копали яму-пастку;
Б) полювали на диких кабанів;
В) вирубували дерева;
Г) збирали гриби.

9.  Одного дня Сашко зрозумів, що Сіроманець:
А) оглух;                                       
Б) втратив нюх;
В) сліпий;                                       
Г) пошкодив лапу.

10.  Чим Василь Дмитрович хвалився журналістам?
А) що вполював найбільшу кількість диких кабанів;
Б) що впіймав Сіроманця;
В) що врятував село;
Г) що підстрелив останнього вовка.

11.  Де переховувався Сіроманець від переслідувачів?
А) глибоко в лісі;                         
Б) на іншому березі лиману;
В) вдома у Сашка;                        
Г) на полігоні.

12. Хто врятував його від неминучої голодної і холодної смерті?
А) льотчики;                                 
Б) танкісти;
В) селяни;                                     
Г) зграя. 

2. Д.З. Дайте відповіді на запитання (усно) ст. 245.


04.05. Тема. Зірка Мензатюк. "Таємниця козацької шаблі"

1. Ознайомтесь із творчим шляхом письменниці ст. 172-173.

2.   2.Прочитайте повість ст.173-182.

М Можна прослухати спочатку І-ІІ розділ. 

      

07.05. Тема. Зірка Мензатюк. "Таємниця козацької шаблі"

1. Прослухайте наступні розділи повісті: 9 розділ.



Розділ 10

.


Розділ 11 є у підручнику. Прослухайте епілог.





14.05. Тема. Зірка Мензатюк. "Таємниця козацької шаблі"

1. Дайте відповіді на запитання.

Запитання 1
Твір Зірки Мензатюк "Таємниця козацької шаблі" за жанром -
 А. новела   Б оповідання  В. роман  Г. повість

Запитання 2
Машка у творі - це...
А сусідська дівчинка    Б донька родини Руснаків

В. звичайний автомобіль-легковичок

Г. однокласниця Наталочки

Запитання 3
Кого зустріла Наталочка на бензозаправній станції?
 А Михася          Б пана Богдана

 В привида         Г Антипка

Запитання 4
Яку реліквію шукала сім'я Руснаків?
А козацьку могилу         Б козацьку булаву
 В козацьку шаблю        Г козацькі хорогви

Запитання 5
Яку проблему НЕ порушено у творі?
А значенні історичної пам'яті для сучасної людини

 Б добра і зла

 В батьків і дітей          Г патріотизму

Запитання 6
Кому із героїв твору належать слова: " Кожен порядний українець має побувати в Берестечку..."
А пану Щуровському      Б пластунові Северину
В Антипкові                   Г мамі Наталочки

Запитання 7
Яка козацька зброя згадується у творі найчастіше?
А шабля   Б булава  В клейноди  Г прапор

Запитання 8

Який художній засіб використано у цьому реченні?
Музика лилася, мов кришталева ріка
А метафора   Б епітет   В порівняння    Г гіпербола
Запитання 9
Яку відзнаку отримала Наталочка?
А відзнаку пластунських вмілостей

Б медаль "За відвагу"

В значок дівчаток-скаутів

Г похвального листа

Запитання 10
На якому дереві застрягло авто сім'ї Руснаків?

А березі  Б сосні   В вербі       Г дубі.

2. Д.З. Підготуватися до контрольної роботи

18.05.Тема. Контрольна робота №4.(на окремих листках пишете:)Число
Контрольна робота  №4
 Є. Гуцало, М. Рильський, Г. Тютюнник, М. Вінграновський


Варіант І (хлопці)
По 0,5 б.
1.     Не порозумілися на уроці учень та його вчителька у творі:
А «Осінь-маляр із палітрою пишною…» М. Рильський      
Б «Сіроманець» М. Вінграновський
В «Дивак» Гр. Тютюнника                                                     
Г «Лось» Є. Гуцала
2.     Федько-Тойкало, герой оповідання Гр. Тютюнника «Дивак», ударив Олеся тому, що той:
А відмовився з дітьми ламати молодий лід;             
Б не хотів показувати гніздо ремеза;
В не поділився сніданком                                           
Г розповів учительці про поведінку хлопців
3.     Головний герой твору «Дивак»:
А) Сашко 
Б) Олесь 
В) Андрійко  
Г) Федько
4.     «Сіроманець» за жанром:
А) оповідання 
Б) легенда 
В) повість 
Г) казка
5.     Льотчики Сіроманцю облаштували дім
А) у гаражі                                            
Б) у коридорі
В) у ямі під лісосмугою       
Г) у ямі на полігоні
6.     Повчав свого внука, як правильно, на його думку, жити, персонаж твору:
А) «Лось» Є. Гуцала                                         
Б) «Чарівник» Є. Гуцала
В) «Дивак» Гр. Тютюнника                             
Г) «Сіроманець» М. Вінграновський
7.     Сашко пригостив вовка
А) пиріжками з капустою
Б) пиріжками з печінкою
В) пиріжками з м’ясом
Г) пиріжками з сиром
8. Покидає батьківський дім, щоб урятувати друга, головний герой твору:
А) «Лось» Є. Гуцала                                      
Б) «Чарівники» Є. Гуцала
В) «Дивак» Гр. Тютюнника                         
Г) «Сіроманець» М. Вінграновський
9-10       о 1,5 б.

9. Установіть відповідність:
Автор

Назва твору
1. М. Рильський

А «Сіроманець»
2. Є.Гуцало

Б «Осінь-маляр…»
3. М. Вінграновський

В «Лось»
4. Г. Тютюнник

Г «Дивак»

10. Установіть відповідність між героями повісті М. Вінграновського «Сіроманець» та їхніми репліками

1 Надія Петрівна 

А «Замерзаю! Пропаду! Пропадаю! Гав! Гав! Гав!»
2 Чепіжний 

Б «Так, козу з’їв. Бо дядька Чепіжного Сіроманець не любить. Дядько Чепіжний на нього ями копає по лісосмугах...»
3 мисливці

В «Куди батьки дивляться? Отаке страховисько дитина водить!»
4 Сашко

Г «Ви б, Василю Дмитровичу, краще подумали, що нам робити з дикими кабанами! Розплодилося їх... А вашому товариству очі муляє Сіроманець...»


Д «А от ти, Сашко, ходиш лісом до школи. Невже тобі нема асфальтової дороги? »

11. Епітети – це… Наведіть приклад  - 2 б.
12. Склади твір-мініатюру, у якому вислови свої враження про один із вивчених у 5 класі художніх творів – 3 б.

Варіант ІІ (дівчата)
По 0,5 б.
1.     Головного героя твору «Сіроманець» звати:
А) Сашко   
Б) Олесь    
В) Федько     
Г) Андрійко
2.     «Дивак» за жанром:
А) казка  
Б) повість   
В) легенда  
Г) оповідання
3.     Заклик до читача бути сином, а не естетом звучить у вірші:
А) «Перша колискова»                              
Б) «Сама собою річка ця тече…»
В) «Люби природу не як символ…»        
Г) «Осінь-маляр із палітрою  пишною …»
4.     Чому Олесь, герой оповідання Г.Тютюнника «Дивак», гірко плакав, бо:
А) його вдарив Федько                  
Б) вчителька малювання поставила йому «двійку»
В) щука з’їла  пліточку                 
Г) діти не хотіли з ним гратися
5.     Висловлювання з оповідання Гр. Тютюнника «Дивак» «Він ще малий, головою дістає ледь до клямки. Очі в нього чорні, глибокі, як вода в затінку, дивляться широко, немов одразу хочуть збагнути увесь світ» - це:
А) художній опис 
Б) пейзаж 
В) портрет 
Г) сюжет
6.     Дружбу між диким звіром і людиною зображено у творі:
А)  «Лось» Є. Гуцала                    
Б) «Чарівники» Є. Гуцала
В) «Дивак» Гр. Тютюнника         
Г) «Сіроманець» М. Вінграновський
7.     Чепіжний ночами:
А) крав капусту на полі
Б) крав солому
В) крав яблука в колгоспному саду
Г) крав телят на фермі
8.     Сіроманцю щоночі снилися:
А) очі постріляних вовченят                 
Б) коли був молодим
В) коні, яких наздоганяв вовк              
Г) молоді вовчиці
9-10 по 1,5 б.
9.     Установіть відповідність: знайдіть героїв одного твору або образ одного твору
1. Олесь

А палітра
2.Сіроманець

Б золотий вечірній гість
3. Осінь

В лось
4. Дощ

Г Чепіжний


Д дід Прокіп

10. Установіть відповідність між героями повісті М. Вінграновського «Сіроманець» та їхніми репліками

1 Надія Петрівна 

А «Я тобі завтра ще принесу, завтра у мене неділя, увесь день — наш! Але ти мені дивись: з лісу не виглядай...»
2 Чепіжний 

Б Зжери мене, як ти з'їв мою козу восьмого березня!
3 Сторожиха

В «Василю, і тобі не стидно отаке городити?»
4 Сашко

Г «Сашко, це правда, що з вашого села сьогодні втік із кузні Сіроманець?»


Д «Аби-то я знала...Узимку приводили до батька сліпого бичка...»

11. Метафори – це… Наведіть приклад - 2 б.
12. Склади  твір-мініатюру, у якому вислови свої враження про один із вивчених у   5 класі художніх творів – 3 б.

Скинути у вайбер



25.05- 28.05. Тема. Позакласне читання

1. Прослухайте оповідання Євгена Гуцала "Сім'я дикої качки"


2. Ознайомтесь із твором А. Кокотюхи "Клуб боягузів"


3. Бажаючі можуть дочитати твір самостійно.





    
Те

Комментариев нет:

Отправить комментарий