6 клас література 2022

 Дистанційне навчання 26.01.22 - 2022.

19.05.22. Література рідного краю. Микола Вінграновський.

1. 

2. Прослухайте поезії видатного митця.


18.05.22. Складання гуморесок. Виразне читання.

1 Прослухайте виразне читання гуморески, виберіть з підручника, яка подобається вам, підготуйтесь до виразного читання.

 2. Підготовча робота до складання гумористичної оповіді

1. З'ясування особливостей побудови гуморески

1. Вступ, де здійснюється стисле знайомство з героями твору та подіями, а також де, за яких обставин і з ким вони будуть відбуватися.

2. Виклад розвитку подій. За необхідності застосовується діалог, розкривається характер героїв. Кожна подія у творі повинна бути чітко впорядкованою, пов'язаною між собою.

3. Висновок. Повинен містити інтригуючі питання або сцену, яка б дала можливість зрозуміти ідейно-тематичне спрямування твору.

2. Вимоги щодо складання гуморески

✵ Співчутливий, доброзичливий сміх.

✵ Зображення однієї події з життя головного героя.

✵ Основних дійових осіб небагато (двоє-троє, причому один або двоє з них мають якусь смішну, кумедну рису своєї вдачі)

✵ Застосування висловів, порівнянь жартівливого характеру, пестливі слова, гіперболи.

3. Приклад невеликої гуморески (взято з мережі Інтернет)

КРАСИВА, ЯК ЛЯЛЬКА

Розумієте, я недавно в інтернеті познайомилась із двома іноземцями. І вирішила кардинально змінити своє життя. Коротше кажучи, це мій шанс. І я ні перед чим не зупинюся, щоби влаштувати своє особисте життя і стати щасливою. Я учора майже годину провела перед дзеркалом і зрозуміла, що без вашої допомоги не обійтись. Ні обличчя, ні фігура мене не задовольняють. Тому я вирішила. Будемо міняти все. Кардинально. Лице хочу більш видовжене. Очі більш виразніші. Зморшки ось тут і тут прибираєм. Губи збільшуємо. Вуха теж, напевне, треба або ховати під зачіску, або щось робити. Ніс теж трохи підкорегуємо. Хочу більш прямий, коротший. Я маю бути красива, як лялька. Ви мене розумієте. Підборіддя тут і тут збоку підтягуємо. Переходимо до грудей. Хочу, щоб у мене такі гарні були класні красиві груди. Бо взагалі не маю що показати. А груди мають бути моєю візитною карткою. Живіт і бедра теж корегуємо. Тут більше, тут лишаємо. А тут підтягуємо. Оці ребра, певно, заберем, щоби талія була більш виразніша. З ногами теж треба щось придумати, а то вони у мене трохи криві. Бажано їх видовжити, щоби я була візуально вищою.Ніби все. Самій не віриться, що я можу бути такою красивою. Ну і нащо платити купу грошей. Бігати по косметологах і пластичних хірургах, якщо є комп'ютер. Ну що би я робила без фотошопа? Друкуєм!

3. Написати власну гумореску на одну із тем:

✵ Шкільне життя;

✵ пригоди на канікулах або під час подорожі;

✵ взаємостосунки в сім'ї.


12.05.22. Контрольний класний твір

На окремих листках пишете:

Дванадцяте травня

Контрольний класний твір

(обираєте тему - записуєте, пишете твір)

- Чи добре, коли людина хитра? (за твором «Щука»)

- Сміх — найкращий лікар 


05.-11.05.22. Павло Глазовий.Гумористичні твори

1. Прочитайте матеріал підручника ст. 229-230

2. Підготуйте виразне читаня гуморесок ст. 230-233

3. Відеоматеріал.


28.04.22. Тема. Степан Руданський. Співомовки

1. Відеоматеріал.

2. Опрацювати матеріал підручника ст. 223-224.

3. Знати визначенння гуморески, співомовки, інверсії - ст. 224.

4. Виразне читання співомовок ст. 226-229.


27.04.22.Тема. Байки Леоніда Гліба

1.

2. 

3. Читати байки ст. 218-222.

4. Пройти тестування: https://naurok.com.ua/test/join?gamecode=7771948


21.04.22.Тема. Леонід Глібов.Визначний український байкар, поет

1. Ознайомтесь із біографією митця ст. 216-217.

2. Відеоматеріал.

3. Д.З. Повторіть відомості з теорії літератури ст. 217-218. Знати визначення: байки, алегорії; ст. 218- записати основне у зошит.


20.04.22. Тема. Гумористичні твори

1. Прочитайте матеріал підручника ст. 215.

2. Зробіть конспект. Жанрова різноманітність гумористичних творів.

 Серед комічного можна виокремити такі два основні жанрові різновиди – гумор (анекдот, усмішка, гумореска, співомовка) та сатиру (байка).

Гумор – доброзичливий, жартівливий сміх, що допомагає виправити певні вади людського характеру, недоліків поведінки тощо.

Сатира – гостре висміювання, критика чогось або когось, його поведінки.

Серед гумористичних творів широкою популярністю в українського народу користуються такі:

• Анекдот (від гр. aneсdotos — неопублікований) — жанр фольклору — коротка жартівлива розповідь про якийсь цікавий життєвий випадок з несподіваним і дотепним закінченням.

• Байка — невеликий, здебільшого віршований повчально-гумористичний чи сатиричний твір з алегоричним змістом, в якому людське життя відтворюється або в образах тварин, рослин і речей, або зве¬дене до простих і умовних стосунків.
• Усмішка — різновид фейлетону та гуморески, введений в українську літературу Остапом Вишнею.
• Гумореска — невеликий віршований, прозовий чи драматичний твір з комічним сюжетом, відмінний від сатиричного твору легкою, жартівливою тональністю.
3. Д.З. конспект уроку, вивчити правила.

14.04.22. Контрольна робота №5

На окремих листках пишете:

Чотирнадцяте квітня

Контрольна робота № 5

Пригоди і романтика

І варіант (Дідковський Є., Коваленко Ю., НіколаєваК., Подвишений А. Янків А.)

Початковий рівень
1. Хто з цих майстрів слова народився в родині відомого письменника?

А Всеволод Нестайко; 

Б Ярослав Стельмах;

В Леся Воронина;

Г Іван Рень.

2. Начитавшись книжок, Митько висловив думку, що назва села Юрківка може бути пов'язаною з…

А ім'ям святого Юрія;

Б юрським періодом;

В ім'ям хлопчика Юрка, який колись урятував село;

Г ім'ям пана, якому колись це село належало.

3. Машину часу бабуся Соломія приховувала під виглядом…

А звичайної квітки;

Б жовтого «Запорожця»;

В мітли;

Г парасольки.


Середній рівень
1. Установіть відповідність між героями та твором.

А Ява
Б Клим
В Сергій
Г
 Павлуша
Д
 Кактус

1 «Тореадори з Васюківки»
«Митькозавр з Юрківки, або Химера лісового озера»
«Таємне Товариство боягузів, або засіб від переляку № 9»


2. Що таке пригодницька повість?
3.
Запишіть за допомогою прикметників, якими, на вашу думку, мають бути родинні стосунки?


Достатній рівень
1. Василь Трош обдурив хлопців, насміхався з них, але вони йому подякували. Чому?
                                     

2. Після вивчення повісті «Таємне Товариство боягузів, або засіб від переляку № 9»  я зробив (ла) такі висновки…

Високий рівень
Доведіть, що твір «Тореадори з Васюківки» є пригодницьким.

ІІ варіант (Клінчик Д., Марківський А., Півень К., Осипенко І.)

Початковий рівень
1. Яка з наведених ознак не властива пригодницьким творам?

А Опис незвичайних, небезпечних подій;

Б сюжетна лінія розвивається швидко й інтригуюче;

В наявна велика кількість фантастичних епізодів, вигаданих істот;

Г наявні головні та другорядні герої.

2. У якому творі багато наукової інформації з палеонтології?

А «Тореадори з Васюківки»;

Б «Таємне товариство боягузів, або засіб від переляку № 9»;

В «Митькозавр з Юрківки, або Химера лісового озера»;

Г «Казка про яян».

3. Ява й Павлуша вважали, що в них була прекрасна й благородна ідея…

А влаштувати бий биків;

Б посадити дерево;

В провести під свинарником метро;

Г врятувати цуценя.


Середній рівень
1. Установіть відповідність між автором і твором.

А Ярослав Стельмах
Б Всеволод Нестайко
В Леся Воронина
Г Емма Андієвська
Д Микола Вороний

«Говорюща риба»
«Таємне товариство боягузів, або засіб від переляку № 9»
«Митькозавр з Юрківки»
«Тореадори з Васюківки»
«Євшан-зілля»


2. Що таке фантастична повість? 
3.
Запишіть за допомогою прикметників, яким, на вашу думку, має бути справжній друг?


Достатній рівень 
1. Яву та Павлушу можна назвати романтиками, адже…
2. Після вивчення повісті «Тореадори з Васюківки»  я зробив (ла) такі висновки…


Високий рівень
Доведіть, що твір «Таємне товариство боягузів, або засіб від переляку № 9» є фантастичною, романтичною, багатоепізодною повістю про виховання гідності й мужності


13.04.22. Тема. Леся Воронина "Таємне товариство боягузів, або засіб від переляку № 9". Характеристика образу головного героя.

1. Дайте письмові відповіді на запитання.

1. Бабуся Соломія любила мугикати собі під ніс пісню групи «Бітлз»....

2. Зброя проти синьомордів, яку запропонував Климко батькам...

3. Інструмент, який знайшов батько з хлопцями в піраміді...

4. Під час гри на дримбі до піраміди зліталися...

5. Основна мета прибульців на Землі – це...

6. Климко назвав спосіб пересування пірамідою... 

7. Усі представники роду Джур втаємничені ..

8. Прибульці сховали бабусю Соломію в...

9. Помічником синьомордих прибульців серед людей виявився...

10. Бабуся Соля дала рятівникам....

11. На дні полотняноїторбинки була...

12. Подумки Климко наказав прибульцям..

13. Найуспішніший засіб від переляку бабуся  клала...

2. Характеристика головного героя

Космічні прибульці переможені, засіб від страху знайдений, і все завдяки сміливості хлопчика Климка. Климко Джура -  справжній герой, але чи завжди він був таким? Щоб повніше схарактеризувати його образ, треба скласти план та дати письмову характеритику Климові за планом.

Орієнтовний план

1. Хто такий Климко Джура.

2. Вік хлопчика.

3. Зовнішній вигляд.

4. Поведінка, вчинки.

5. Заняття, уподобання.

6. Стосунки з однолітками, дорослими, рідними.

7. Риси характеру.

8. Моє ставлення до героя 

3.Д.З. тести, письмовий твір-характеритика.

07.04.22. Леся Воронина "Таємне товариство боягузів, або засіб від переляку № 9"

1. Перегляньте відеоматеріал. 

2. Д.З. Виконайте тести за посиланням:https://naurok.com.ua/test/join?gamecode=1706808


06.04.22. Тема. Леся Воронина "Таємне товариство боягузів, або засіб від переляку № 9". Стосунки між різними поколіннями в родині

1. Дайте письмові відповіді на запитання:

1. Що вразило Клима, коли він біг вулицею, повертаючись з будмайданчика? .

2. Від кого отримав допомогу Клим?

3. З ким проживав Климко? 

4. Де в той момент знаходились батьки хлопчика?

5. Де працювала бабуся  Климка?

6. Що найбільше ошелешело хлопчика, коли він повернувся додому?

7. Що змусило хлопчика вступити в «бій» з прибульцями?

8. Що нового взнає Клим про свою бабусю Соломію?

9. Яке нове завдання отримує Климко? 

10. Яку інформацію отримав хлопчик з екрану   старої скрині? 

2. Прочитайте. Інформаційна довідка. Папірус - (грец. πάπυρος) — товстий папероподібний матеріал, що виготовлявся в стародавньому Єгипті зі стебел рослини циперус папірус (Cyperus papyrus) родини осокових, яка росла на берегах Нілу. В подальшому використовувалася як основа для письмен. Папірус в перекладі з єгипетської — «дар річки». У Єгипті були бібліотеки, що містили до тридцяти тисяч сувоїв; особливо багата бібліотека була в Олександрії. Папірус настільки був поширений, що єгипетські купці загортали в нього покупцям товар.. Найдавнішому свитку папірусу налічувалося понад п'ять з половиною тисяч років. При виготовленні писального матеріалу стебла папірусу очищалися від кори, серцевина розрізалась чи розділялась на тонкі довгі смужки. Ці смужки укладали тісними рядами на гладку і рівну поверхню і змочували водою. На перший ряд розстиляли інший ряд, але вже поперек. На них викладали під прямим кутом ще один ряд смужок і поміщали під прес. Після сушки лист папірусу відбивали молотком. Потім листи папірусу, що вийшли, склеювалися в свити, а в пізніший час — з'єднувалися в книги .

Єгипетські піраміди - найбільша архітектурна пам'ятка Стародавнього Єгипту, одне з семи чудес світу.  Піраміди - це величезні кам'яні споруди пірамідальної, ступінчатої чи баштоподібної форми, збудовані як гробниці для фараонів Давнього Єгипту. Усього в Єгипті знайдено 118 пірамід. При згадці єгипетських пірамід, як правило, мають на увазі розташовані в Гізі, неподалік від Каїру Великі Піраміди. 

3. Прочитайте.Усього кілька секунд і Климко перемістився до Африканського континенту. Через технічні несправності експерементальної машини часу, Климко прибув на одну добу пізніше  і не встиг попередити  батьків про  небезпеку. Що робити? Як бути? Хлопчик розуміє, що майбутнє його сім’ ї залежить тільки від нього. Порятунок людства залежить тільки від нього. Потрібно діяти, не гаючи жодної хвилини. Треба зустріти космічних прибульців як слід.

4. ВисновкиРодина дуже важлива у житті кожної людини. Це найближчі, найрідніші люди, яких ми дуже любимо, які дарують нам тепло та допомагають у складних ситуаціях. Родина – це наш маленький світ, у якому все зрозуміле, дороге. Справжня родина – це більше, ніж просто бути родичами. Це особливе ставлення одне до одного. Це любов, взаємоповага, допомога і турбота. І саме такою є родина Климка Джури.

5. Д.З.Намалювати ілюстрацію до одного із розділів повісті; письмові відповіді на запитання.


31.03.22. Тема. Леся Воронина "Таємне товариство боягузів, або засіб від переляку № 9"

1. Запишіть у зошит основні відомості з теорії літератури та вивчіть.

Події у художньому прозовому творі  викладено в певній послідовності відповідно до задуму автора з таким розрахунком, щоб якнайповніше розкрити характери героїв, ставлення письменника до зображуваного. Це сюжет. Сюжет – послідовність подій, яка складає зміст художнього твору. Сюжет складається з певних частин: експозиція – письменник розповідає про час і місце дії, знайомить з героями; зав’язка –подія, від якої починається історія героїв твору; розвиток дії ; кульмінація – найнапруженіший момент в житті героїв; розв’язка – чим закінчується історія. У творі може бути змінений порядок елементів сюжету, може бути відсутнім якийсь з елементів, а кульмінацій буває кілька.

2. Заповнення таблиці (записати у зошит)

Фантастичне

                        Реальне    

1.     Сусід головного героя виявляється поплічником прибульців-синьомордів.

2.     Бабуся виявляється головним спеціалістом по прибульцям, керівником ТТБ.

3.     Хлопець літає на Запорожці.

4.     Жаби мають синій колір, можуть читати людські думки, говорити, керувати машинами.

1.     Хлопця ображає сусід.

2.     Бабуся піклується про онука.

3.     Батьки працюють в іншій країні.

4.     Боягуз впорався зі своїми страхами.

 

3. Літературний диктант. Дайте відповідь одним словом: (Письмово!)

1. Через дивну зачіску, Сашка Смика прозвали …

2. Клим мав заспівати жалісливу пісеньку про …

3. Бабуся Соломія працювала в банку …

4. Кактус називав Клима Поганським …

5. Вхід до секретного штабу прибульців знаходився …

6. Прибульці звались …

7. Клим Джура вирушив рятувати бабусю на жовтому …

8. Синій прибулець гнався за Климом на …

9. Пані Соломія винайшла протиотруту від вірусу …

10.  Капсулу з підказками Климу передавав великий …

11.  Кількість розділів повісті - …

12.  Прізвище автора повісті …


30.03.22. Тема. Леся Воронина "Таємне товариство боягузів, або засіб від переляку № 9"

1. Ознайомтесь із біографією письменниці.

2. Прочитайте матеріал підручника ст. 194-195.

3. Виписати основне зі сторінки підручника 196.

4. Прослухайте розділи ІІІ-Х.

5. Д.З. Читати ст. 196-200.


Шановні учні, пройдіть тест за твором "Тореадори з Васюківки".Тест буде відкрито до 30.03.22. за посиланням:https://naurok.com.ua/test/join?gamecode=7095366


24.03.22. Тема. Допитливість, винахідливість хлопчиків - головних героїв повісті.

1. Відеоматеріал.

2. Пройти тестування за посиланням: https://naurok.com.ua/test/join?gamecode=7923857


23.03.22. Тема. Таємничі пригоди в повісті "Митькозавр із Юрківки"

1. Перегляньте  відеоматеріал. 

2. Д.З. Дочитати повість, підготуватися до тестування.

03.03.22. Тема. Ярослав Стельмах "Митькозавр із Юрківки..."

1. Ознайомтесь із біографією письменника ст. 178 та його твором.

2. 

3. Д.З. Читати повість ст. 179-187.

24.02.-02.03. 22. Тема. Характеристика образів головних героїв повісті "Тореадори з Васюківки"

1. Відеоматеріал.

2.  Асоціативний  кущ

3.. Логічна схема-конспект «Індивідуальна та колективна характеристика героїв» (За текстом виписати слова, якими називають хлопців інші персонажі.)
4.Підсумок.  Головні персонажі повісті - Ява Рень і Павлуша Завгородній - звичайні школярі-підлітки, що мешкають у селищі Васюківка, бешкетники, фантазери та «зривщики дисципліни».

Звідки таке незвичне ім'я - Ява? То він сам себе так назвав, коли йому було лише півтора роки. Чи то воно, пискля мале, хотіло сказати: «Я – Ваня», а вийшло «Ява»..., але причепилося оте «Ява» до нього, як реп'ях до собачого хвоста. У Івана руде скуйовджене волосся, а обличчя хлопця рясно вкрите веснянками. Ява Рень - енергійний і відчайдушний хлопець. Зазвичай саме він є ініціатором різноманітних вигадок: то метро під Васюківкою прокласти, то влаштувати бій биків, то організувати шкільний театр. Але хлопець здатний не тільки на бешкет: коли сталася прикра подія з переекзаменовкою, то він влітку сумлінно готувався до перескладання екзамену з української мови на «безлюдному» острові, дібравши собі ім'я «Робінзон Кукурузо».

Павлуша Завгородній - кращий друг Яви. Це більш врівноважений і спокійний хлопець. Він захоплюється малюванням і мріє стати льотчиком, але не менше за Яву полюбляє різноманітні пригоди й таємниці. Васюківські «тореадори»завжди мають благородні наміри, але через брак досвіду і знань, на жаль, іноді потрапляють у прикрі ситуації. Нерозлучні друзі, обмірковуючи вчинки, вміють усвідомити помилки й намагаються їх не повторювати, хоча відразу ж вигадують і здійснюють нову «авантюру».

5. Д.З. Дочитати повість та пройти тестування за посиланнням:

https://naurok.com.ua/test/join?gamecode=6849541


23.02.22. Тема. "Тореадори з Васюківки"

1. Перегляньте фільм

2. Д.З. Читати ст. 159-171


17.02.22. "Тореадори з Васюківки". Пригодницький захоплюючий сюжет

1. Літературний диктант.

1. Що планували хлопці збудувати під свинарником? 

2. З кого хлопці збиралися брати п’ять копійок за проїзд у метро.

3. Яке покарання придумав дідусь для хлопців? 

4. З чого хлопці вирішили зробити підводний човен?

5. Звідки хлопці взяли мотузку, щоб порятувати цуценя?

6. Чому кандидатура цапа Жори не підійшла на тореадорський бій? 

7. Де хлопці шукали порятунок від Контрибуції? 

8. Відколи Павлусь подружився з Явою?

9. Яку літеру не вимовляла сестра Яви? 

10. Що хлопці організували разом з учителькою Галиною Сидорівною? 

11. Через що найчастіше сварилися Ява з Яришкою? 

12. Чому Ява подарував Яришці велосипед? 

2. Запишіть асоціативну характеристику двох друзів — Яви і Павлуші.

3. Заповіт дружби від Всеволода Нестайка.

Святе це діло — дружба. Найсвятіше і найчистіше почуття в світі, найчистіше воно в дитинстві. Бережіть і шануйте його! Бо найвірніші, найбільші, найкращі друзі в світі — це друзі дитинства. І той, хто на все життя збереже друга дитинства, той щасливий! А той, хто не збереже, тому гірко буде. Бо дитинство не повторюється… І проживе той своє життя без дружби. І буде воно безрадісним, хоч, може, й довгим. І не відчує він себе по-справжньому Людиною. Бо найбільше ти Людина, коли щось робиш для друга. Пам’ятай про це!

4. Д.З.Прочитати наступні розділи повісті «Тореадори з Васюківки» : Ст. 154-158


16.02.22. Тема. Всеволод Нестайко "Тореадори з Васюківки"

1. Ознайомтесь із біографією письменника.

2. Прослухайте 1-4 частини повісті "Тореадори з Васюківки"

10.02.22. Тема. Контрольна робота №4

На окремих листках пишете:

Десяте лютого

Контрольна робота №4

Я і світ

Тестові завдання

І варіант (Марківський А., Дідковський Є.,Янків А., Ніколаєва К., Подвишений А.)

                     І рівень (обери правильний варіант)

1.Вірш «Забула внучка в баби черевички» написаний:

А) Оксаною Іваненко;

Б) Іриною Жиленко;

В) Еммою Андієвською;

Г) Станіславом Чернілевським.

2.Сутність яян найточніше можна означити словом:

А) Сміливість;

Б) Хитрість;

В) Егоїзм;

Г) Злість.

3. Кого з героїв "Дивосвіту" І.Калинця "дорогою перестрів князенко Соняшник із золотим черевичком в руці"? 
А) стежечку; 
Б) блискавку; 
В) веселку; 
Г) криничку. 

4. Вислів «Книги – це ріки, що напувають всесвіт» є головною думкою твору:

А) «Казка про яян»

Б) «Стежечка»;

В) «Говорюща риба»;

Г) «Підкова».

5.   5. Яка роль «Гнома у буфеті» для сім'ї (за однойменною поезією І.Жиленко)?

А)гном милує око, гарно «вписується» в інтер’єр;

Б)гном оберігає дім та виховує декілька поколінь дітей;

В)гном - улюблена іграшка дітей цієї сім'ї.

                           ІІ рівень  (продовж речення)

6.  Що означає прикмета знайти підкову?

7. На думку Емми Андієвської люди часто почувають себе самотніми тому, що…

8.Де любить спати Гном із вірша «Гном у буфеті»

                    ІІІ рівень (обґрунтуй відповідь)

9. Який висновок можна зробити після прочитання твору «Казка про яян»?

10. У чому, на вашу думку, полягає теплота родинного інтиму?

11. Дайте визначення жанру притчі. Чим притча відрізняється від казки?

ІV рівень (напиши твір-мініатюру на одну з тем)

-         Сімя і родина – найсвятіше у нашому житті.

-         Доброта і людяність врятує світ.

-         Щастя і шляхи до нього.

ІІ варіант (Півень К., Клінчик Д., Коваленко Ю., Осипенко І.)

                                  І рівень  (обери правильний варіант)

1.У кого з героїв твору І. Жиленко були очі-намистинки?

А) у Діда Мороза;

Б) у Гнома;

В) у жар-птиці;

Г) у гави.

2. Рядки «Дитячим сміхом бризнувши в зело, За повелінням вікової звички Перекотилось літо за село» взяті з твору:

А) «Теплота родинного інтиму»

Б) «Підкова»;

В) «Забула внучка в баби черевички»;

Г) «Жар-птиця».

3. Цей автор на власному прикладі знає, що таке еміграція.

Мова йде про…

А) Iгор Калинець

Б) Емму Андієвську;

В) Ірину Жиленко;

Г) Станіслава Чернілевського.

4.  В якій поезії з циклу «Дивосвіт» І. Калинця говориться про красуню, що полюбила князенка соняшника?
А) «Стежечка»; Б) «Веселка»; В) «Блискавка»; Г) «Дим».

5. За своє добре серце, здатність піклуватися про інших пастушок з «Казки про яян» отримав:

А) назад свою кізоньку;

Б) чарівну сопілочку;

В) гнома-помічника;

Г) мішок з самоцвітами.

                            ІІ рівень  (продовж речення)

6. Хто такі яяни («Казка про яян»)?

7. За народними звичаями підкова символізує…

8. За жанром «Казка про яян» - це…

                      ІІІ рівень  (обґрунтуй відповідь)

9. Коли відбуваються події у вірші «Підкова»

10. Що відчувала бабуся після від’їзду внучки? Яким був її душевний стан? (С. Чернілевський «Забула внучка в баби черевички»)

11. Як характеризують говорющу рибу її вчинки? Що про неї думають оточуючі? Що про неї думаєш ти?

 ІV рівень (напиши твір-мініатюру на одну з тем)

-         Сімя і родина – найсвятіше у нашому житті.

-         Чуй – і будеш почутим.

-         Сумлінна праця і наполегливість – запорука успіху і визнання.

Здати до 15.02!


09.02.22. Тема. Література рідного краю. Анатолій Кичинський

1. Ознайомтесь із біографією поета.

 

2. Прослухайте вірші Анатолія Кичинського

3. Вірші, які стали піснями.

4. 

5. Д.З. Підготувати виразне читання поезій Анатолія Кичинського


02.02.22. Тема. Емма Андієвська "Говорюща риба"

1. Відеоматеріал до уроку

 

2. Зробити конспект основного

Тема — життя риби, яка була не такою, як усі.

Ідея — трагедія індивідуальності, яка не підозрює про свою непересічність; роль дружби в житті людини.

Основна думка: той, хто чужий серед своїх, серед чужих своїм не стане, його й там, скоріш за все, просто з їдять.

Проблематика твору:

✵ індивідуальність і неординарність;

✵ дружба і взаєморозуміння;

✵ буденність, прагматичність;

✵ добро.)

3. Асоціативне грона «Чого вчить казка Емми Андієвської «Говорюща риба».

4. Д.З. Виконайте тести за посиланням https://naurok.com.ua/test/join?gamecode=3291907


02.02.22. Тема. Емма Андієвська "Казка про яян"

1 Перегляньте відеоматеріал.

. 

2. Зробіть короткий конспект

Тема: зображення фантастичної події: хлопець-козопас потрапив у місто, де живуть тільки яяни.

Ідея: засудження тих, хто чує тільки власне «я», до всього іншого — байдужі, возвеличення доброти, чуйності, прагнення подати безкорисливу допомогу тому, хто її потребує.

                                             ЯЯНИ            

* кожен яянин знає тільки своє «я»;       * харчується власним „я";

*«я» кожного невичерпне;                           * «я» усе знаю і умію;                                                                         ПАСТУШОК

* я вам охоче допоможу;  * я спробую;     * я тобі дуже вдячний за пораду;

* хотів би подбати про тебе;

* я хочу аби ти бодай перед смертю дихнув свіжим повітрям;

* я не хочу ставати яянином

«Символічне значення числа сім»

У місті яянів сім воріт. Не п'ять, не вісім, не дев'ять, а саме сім.

Число сім у багатьох народів із сивої давнини стало священним. Маємо сім днів у тижні.

На стародавніх малюнках тиждень зображували у вигляді семикутної зірки. Маємо сім кольорів веселки, сім чудес світу, сім нот, сім струн на лірі Орфея.

За церковними канонами, є сім головних гріхів: гордість, жадібність, нечистота (тіла й душі), ненависть, обжерливість і пияцтво, гнів, лінощі.

Цей список можна продовжувати. Виникає думка: а може, усі ці сімки — випадковість?

Не дивно, що в місті яянів було саме сім брам, — доля давала мешканцям шанс позбутися егоїзму, непомірної гордині й стати справжніми людьми.

 !!!«Що треба, зробити, щоб не стати Яянами» (записати повчання у вигляді правил):

- Треба діяти, творити, жити;

- Бути наполегливим, шукати вихід із скрутного становища;

- Не падати духом;

- Прислухатися до думок інших;

- Бути вдячним, добрим;

- Шанувати старших, допомагати;

- Не думати про винагороду. 

3. Д.ЗВиконайте тести: (Здати до 03.02. до 15 години)

1. Розмова на початку «Казки про Яян» відбулася між.. 

2. Герой казки займався.. .

3. До каїни Яян хлопчик потрапив, коли.. .

4. Яяни будували.. .

5. Яяни не відповідали на запитання інших, бо.. 

6. Яяни «харчуються».. 

7. Дідусь почув хлопчика, бо.. .

8. Вийти з міста можна було через.. .

9. Ніхто з мешканців країни не міг вийти з міста,  бо... 

10. Хлопчик вирішив подбати про старого, бо..

11. Хлопчик хотів, щоб старий.. 


27.01.22. Тема. Емма Андієвська. Сучасна українська письменниця

1. Відеоматеріал до уроку

2. Д.З. Виписати визначення , що таке притча ст. 126, читати "Казка про яян"-ст. 126-128.

26.01.22. Ігор Калинець. Своєрідність поезії

1. Ознайомтесь із біографією митця.Прочитайте.Його називають «чарівним казкарем зі Львова». Письменник, громадський діяч, автор багатьох книг для дорослих, лауреат Шевченківської премії. Відзначений преміями ім. Івана Франка, ім. В. Стуса, Міжнародною премією родини Антоновичів, Міжнародною поетичною премією у Франції. Світ визнав Ігоря Калинця одним із кращих поетів нашого часу. Його вірші перекладено дванадцятьма мовами. Ігор Калинець виріс у віруючій родині, де ретельно зберігалися українські національні традиції. У дитинстві був свідком масових арештів у Західній Україні. Зі шкільних років читав заборонених українських письменників. Його світогляд виявився несумісним з офіційною думкою. Страждав, що доводилося мати одне обличчя для родини і близьких друзів, а інше – для школи, університету, тому свої думки почав висловлювати на папері. Після закінчення філологічного факультету Львівського університету в 1961р. працював в обласному архіві аж до арешту 1972. Перша збірка віршів «Екскурсія», присвячена історії, мистецтву й архітектурі Львова, готувалася до друку у видавництві «Молодь». Вона зібрала найкращі рецензії відомих критиків, але так і не побачила світу. Часто читав вірші на неофіційних зустрічах у приватних помешканнях, де бувало 10-20 і більше осіб. Таких зустрічей було дуже багато. У їхній дім почали приїздити гості з Заходу. Ігор Калинець та його дружина беруть участь у громадських і правозахисних акціях: підписують заяви і протести проти сваволі властей, неофіційно, без дозволу виступають на громадських заходах. У січні 1972 була заарештована дружина Ірина Стасів-Калинець, а згодом і сам Ігор Калинець. Вирок: 6 років таборів і 3 роки заслання . Тим часом у Нью-Йорку у 1972 і 1975 рр. друкувалися його книги. Перебуваючи в таборі, Ігор Калинець став членом міжнародного ПЕН-клубу, лауреатом премії імені І. Франка (Чикаго). Заслання письменник відбув разом з дружиною в Читинській області, працював токарем, кочегаром. Вірші, написані до арешту, увійшли до виданого у Варшаві 1991р. тому «Пробуджена муза». Написане в таборах склало виданий у Канаді того ж 1991р. том «Невольнича муза». Повернувся до Львова 1981. «Звичайно, це була свобода, було звичайне життя, – згадував, – але не було того натхнення, замовк як поет».

2. Відеопоезія "Стежечка"

3.  Запишіть "паспорт" поезії "Стежечка" в зошит.

 Тема: зображення стежечки, яка мандрує з ліричним героєм чарівним світом природи.

Ідея: уславлення краси довкілля, любові до природи, вміння цінувати і розуміти все живе навколо себе.

Основна думка: «світ красний — голова крутиться»; тільки той сприймає чарівний світ природи, хто вміє її відчувати, любити, сприймати.      

 Художні особливості твору:• метафори: «стежечка виросла, біжить, перескакує, цвюхає, збочує, топче»; «голова крутиться»;• епітет: «світ красний», «стежечка верчена»;• порівняння: «…як дзига»;• риторичні оклики: «…ого, як ти виросла!», «на всенький світ!».

4. Поезія "Блискавка" 
5. Аналіз поезії (записуємо в зошит)
 Тема: змалювання блискавки — «королеви темряви», яка повсякчас намагається милуватися власною красою.
Ідея: уславлення краси як необхідність задоволення спокою героїні.
Основна думка: краса повинна бути не тільки зовнішня, а й внутрішня, душевна.
              Художні особливості твору:
• метафора: «королева зблисне світлом», «відкаже дзеркало»;
• епітет: «писана красуня»;
• риторичні запитання: «Хто на світі найгарніший?».
6. Відеопоезія "Веселка" 
7. Аналіз поезії "Веселка".
Тема: зображення веселки — української дівчини, яка своєю красою і чарівністю захопила князенка соняшника.
Ідея: уславлення веселки — дівочої краси, стрічки веселки, наче стрічки українського віночку; казкового кохання.
Основна думка: веселка є відображенням чарівної краси українських дівчат.
                           Художні особливості поезії:
• метафора: «надягла веселка», «веселка взяла… і пішла», «соняшник перестрів», «веселка поміряла»;
• порівняння: «як у свято»;
• епітет: «золотий черевичок»;
• риторичний оклик: «Поміряла веселка — якраз, на ніжку!».
8. Відеопоезія "Криничка"
9."Паспорт" поезії
Тема: зображення кринички, яка підживляється підземними водами і напоює, живить природне довкілля.
Ідея: уславлення кринички як життєдайного цілющого джерела.
Основна думка: без води не може уявити життя жодна природна істота, людина.
                          Художні особливості твору:
• повторення: «глибоко-глибоко»;
• епітети: «підземна мати», «студене молоко», «водяне царство», «весняна калина», «калинова вода», «золоті соломинки»;
• метафори: «криничка спить, … розповідає», «калина не хоче забрати…», «сонце п’є».
10. Поезія "Дим"
11. Аналіз поезії.
Тема: казкове відображення диму, який втік від вогнища.
Ідея: запах диму свідчить про рід діяльності людини (готування їжі, прибирання в садку, робота промислового підприємства).
Основна думка: хоча дим і «втік від вогнища», але він без нього існувати не може
12.Записати і запам'ятати!   Всі ці поезії належать до циклу поезій "Дивосвіт".  Поезії циклу «Дивосвіт» (а цикл — це кілька поезій, пов’язаних між собою єдиною думкою, настроєм та емоціями) не мають рим, не поділяються на строфи, рядки мають різну довжину, різну кількість наголосів. Такі вірші називають верлібром (із французької — вільний вірш) Цей жанр з’явився у світовій поезії з кінця XIX ст. Популярний він і в українській літературі.
13. Д.З. конспект уроку (скинути на вайбер до 27.01. до 15 години). Хто скидає пізніше,- знижується оцінка. Вивчити одну поезію напам'ять .

Комментариев нет:

Отправить комментарий