Українська мова 6 клас
Дистанційне навчання 26.01.22- 04.02.22
Дистанційне навчання 25.10.21-12.11.21
12.11.21. Тема. Творення складноскорочених слів
1. Прочитайте матеріал ст. 67-68, 69.
2. Відеоматеріал.
3. Д.З. Виконайте письмово вправи 169, 172, вивчити правила ст.67-69.
10.11. 21. Тема. Складні слова. Сполучні о, е в складних словах
1. Прочитайте матеріал підручника § 19, ст. 63.
2. Перегляньте відеоматеріал
3. Зробіть конспект та вивчіть правила
4. Д.З. Знати теоретичний матеріал, виконати вправу 158.
09.11. 21. Тема. Зміни приголосних при творенні слів: відносних прикметників з суфіксами -ськ, -цьк, -зьк.
1. Прочитайте матеріал підручника ст. 60. Вивчіть чергування приголоосниз звуків.
2. Перегляньте навчальне відео.
3. Виконайте письмово вправи 151, 149 (здати до 09.11 до 18 години)
08.11.21. Тема. Зміни приголосних при творенні слів
1. Повторіть матеріал підручника ст. 62.
2. Виконайте завдання: (Здати до 08.11 до 18 години)
1) До поданих слів доберіть спільнокореневі й форми того самого слова так, щоб відбулось чергування приголосних.
Крига,
біг, успіх, круг, дух, фартух, рух, дах, горіх, запах, сполох, свекруха, муха,
втіха, заслуга.
2) Утворіть словоформу давального відмінка від
поданих іменників. Підкресліть орфограму «Чергування приголосних».
Естетика,
критика, кібернетика, космонавтика, техніка, мука, класика, лірика, електрика,
перука, діжка, логіка, фонетика, тітка, сусідка.
3) Від поданих іменників утворіть прикметники.
Рік,
віник, молоко, парубок, чоловік.
05.11.21. Тема. Зміни приголосних при творенні слів
1.
2. Вивчіть правила ст. 62.
3. Д.З. правила, вправа 153 (здати до 06.11. до 15 години)
03.11.21. Тема. Твір-опис приміщення на основі особистих вражень
1. Прочитайте матеріал підручника ст. 234.
2. Зверніть увагу на план опису кімнати ст.235
3. Д.З. Виконайте вправу 601 ( тема- на ваш вибір). Здати до 04.11.до 18 години.
02.11.21 Тема. Словотвірний розбір слова
1. Прочитайте матеріал підручника ст. 58
2. Перегляньте відеоматеріал.
3. Розгляньте зразок письмового розбору слова ст. 59-60.
4. Д.З. Правила ст. 58-59, вправи 144, 146 (здати до 18 години)
30.10.21. Тема. Змінювання і творення слів. Основні способи словотворення
1. Перегляньте матеріал відеоуроку
2. Опрацюйте матеріал підручника ст. 52, 53, 55 - правила.
3. Виконайте письмово вправи 124, 133( скинути до 01.11. до 15 години)
29.10.21. Тема. Письмовий переказ розповідного тексту з елементами опису приміщення
1. Прослухайте текст, запишіть план та сам переказ у зошит.
2. Переказ здати до 29.10. 21 до 18 години.
27.10.21. Тема. Контрольна робота
1. На окремих листках пишете:
Двадцять сьоме жовтня
Контрольна робота
Фразеологія
Тести
І варіант( Коваленко Ю., Півень К., Янків А., Ніколаєва К.)
Пишемо всі відповіді словами!
1.Фразеологізмами є всі вислови, крім
А комар носа не підточить Б сунути свого носа
В лишити з носом Г чути запах носом 1 бал
2. У фразеологізмах вертітися як…в окропі, влипнути як …в мед, якась…вкусила замість крапок має бути слово
А птаха Б курка В муха Г оса 1 бал
3. Випишіть лише фразеологічні словосполучення.
Груші на тополі, груші на дереві, груші на вербі, товкти картоплю в мисці, товкти воду в ступі, бити байдики, бити посуд, переливати з відра в миску, переливати з пустого в порожнє. 2 бали
4. Згрупуйте фразеологізми в синонімічні ряди.
Кури не клюють, пекти раків, зайтися рум’янцем, знімати стружку, хоч греблю гати, теревені правити, дати наганяй, точити ляси. 2 бали
5. Побудуйте речення з відповідним фразеологізмом.
1 Чоловік злякався, хотів уже… А не встромляти носа
2 Ти мусиш мовчати, а інші Б п’ятами накивати
можуть…
3 Щоб не бути винним, треба… В глека розбити
4 Справжні друзі повинні… Г ляси точити
Д пуд солі з’їсти 2 бали
6. Утворіть фразеологізм.
1 підливати олії у А полі
2 викинути з Б вогонь
3 спіймати вітра в В руки
4 узяти ноги в Г голови 2 бали
7. Підкресліть фразеологізми як члени речення.
Ця подія відбулася за царя Гороха. Усі звернули увагу, що Катруся розповідала похапцем, п’яте через десяте. Після важкого дня я не чув ні рук ні ніг. До землі обітованої було рукою подати. 2 бали
8. Фразеологія вивчає:
А) лексичне значення і вживання слів;
Б) лексичне значення і вживання стійких сполучень слів;
В) лексичне значення і вживання наукових термінів;
Г) діалектні слова та їх значення.
9. Фразеологізмом є таке словосполучення:
А) побити носа;
Б) побити тарілки;
В) побити горщики;
Г) побити людину.
10. Якому стилю мовлення не притаманні фразеологізми:
А) офіційно-діловому; Б) публіцистичному; В) художньому; Г) розмовному.
11. Знайдіть фразеологізм, що означає «подобатись»:
А) кривити душею; Б) брати за душу; В) до душі припасти; Г) ні за цапову душу.
12. Знайдіть фразеологізм, що означає «покарати»:
А) чистити на всі боки;
Б) обламати роги;
В) ухопити шилом патоки;
Г) крутитися дзигою.
ІІ варіант (Клінчик Д., Марківський А., Подвишений А., Осипенко І., Дідковський Є.)
1. Фразеологізмами є всі вислови, крім
А бити тривогу Б бити в барабан
В бити поклони Г бити на сполох 1 бал
2. У фразеологізмах великий…, сам собі …, …чи пропав замість крапок має бути слово
А брат Б козак В пан Г керівник 1 бал
3. Випишіть лише фразеологічні словосполучення
Пасти овець, рильце в пушку, обіймати посади, дати драла, авгієві стайні, нечесно наживатися, бити в барабан, народитися в сорочці. 2 бали
4. Згрупуйте антоніми, запишіть їх парами.
Вести перед, хоч голки збирай, Богу душу віддати, пасти задніх, з наперсток, хоч око виколи, топтати ряст, як бджіл у вулику. 2 бали
5. Установіть значення фразеологізму.
1 стріляний птах А здоровий
2 книга за сімома печатями Б приховане
3 кров з молоком В досвідчений
4 гаряча голова Г запальний
Д дурнуватий 2 бали
6. Установіть відповідність між реченням і фразеологізмом, який можна використати в цьому реченні.
1 На роботі в нього не йде справа на лад. А сипати сіль на рану
2 Не завдавай мені душевного болю. Б як мокре горить
3 Вони працюють абияк, неохоче. В гав ловлять
4 На уроці учні не слухають. Г кінці з кінцями не сходяться
2 бали
7. Підкресліть фразеологізми як члени речення.
Я за тобою піду і в вогонь і у воду. Б’ю я князеві чолом, б’ю і воєводам. Лис Микита жив собі як у Бога за дверима. Язикатій Хвесьці не можна казати нічого зайвого.
8. Стійкі сполучення слів, які за змістом дорівнюють одному слову,— це:
А) фразеологізми; Б) діалектизми; В) неологізми; Г) архаїзми.
9. Лексичне значення фразеологізму пояснюється в :
А) орфографічних словниках;
Б) тлумачних словниках;
В) фразеологічних словниках;
Г) словниках синонімів.
10. Для чого в художніх творах використовують фразеологізми:
А) для надання мові образності та емоційної виразності;
Б) для конкретизації якихось фактів;
В) для увиразнення синтаксичних конструкцій;
Г) для формулювання відповідних понять.
11. Укажіть значення фразеологізму наче корова язиком злизала
А) про смачну їжу;
Б) про раптове, безслідне зникнення;
В) про несподівану подію;
Г) про дуже довгий язик.
12. Установіть відповідність між фразеологізмом та його тлумаченням:
А хоч з лиця воду пий 1 мати досвід
Б як сніг на голову 2 соромитись
В показувати п'яти 3 вродливий
Г з'їсти зуби 4 тікати
5 несподівано
Важливо!!! Контрольну роботу здати до 28.10.21.(пізніше- знімаються бали)
26.10.21. Тема. Підсумковий урок з теми "Фразеологія"
1. Повторіть теоретичний матеріал, переглянувши відео.
2. Згадаймо!Деякі фразеологізми є членами речення, тотожними за значенням словам, які вони можуть заступати. Наприклад:
Присудок: Ви
послухайте його і на вус намотайте. (М.Стельмах).
Додаток: Він
заговорив дрібно й сердито, наговорив сім мішків гречаної вовни. (І.Нечуй-Левицький).
Обставина: Пішов
козак світ за очі. (Т.Шевченко).
Отже, фразеологізми виступають
одним членом речення.
3. Фразеологічний практикум (письмово)
Прочитати. Визначити фразеологізми,
розкрити значення кожного. Переписати речення, підкреслити у них всі члени речення.
Визначити походження кожного фразеологізму.
Всю дорогу він
бубонів, а тут води в рот набрав. У цьому ноєвому ковчезі всі були зацікавлені
зустріччю з новим гостем. Ахіллесовою п’ятою газет і журналів є неправильне
вживання фразеологічних зворотів.
Ноєв ковчег –
зібрання різних істот (бібл..)
Ахіллесова п’ята – слабке, вразливе місце (міф.)
4. У поданих реченнях визначити фразеологізми. Зробити синтаксичний розбі речень (письмово). Ніколи не кривили ми душею, ділили щастя з добрими людьми. Вельмишановне товариство! Хоч ми і не з’їли ще разом пуд солі, але відчуваю, що я з вами – однієї крові. Він не виносив сміття з хати, щоб хтось комусь не мовив щось. Минуть роки і віки, і будуть говорити, що наші юнки й юнаки були не ликом шиті.
5.Д.З. повторити правила з теми "Фразеологія", підготуватися до контрольної роботи з теми, здати письмові вправи до 27.10 до 18 години.
25.10.21. Тема. Фразеологізми.
1. Повторіть теоретичний матеріал підручника.
2. Поясніть фразеологізми, скориставшись фразеологічним словником.
Дати гарбуза –
Облизня піймати –
Підкласти свиню –
Кліпати очима –
Ні в казці сказати, ні пером описати –
Шите білими нитками –
Дати задній хід –
Закласти фундамент –
Вогонь Прометея –Дистанційне навчання 29.03.21-16.04.21
15.04.21. Тема. Уживання кількісних числівників з іменниками. Підсумковий урок.
1. Прочитайте теоретичний матеріал підручника ст. 182.
2. Перегляньте відео.
3. Виконайте письмово вправу 487.
4. Повторіть свої знання з пройденої теми.
5. Розгляньте на ст. 180 морфологічний розбір числівника.
6. За зразком зробіть морфологічний розбір числівника у реченнях.
Заняття відбудеться в шостій аудиторії.
Двоє хлопців ловили рибу.
7. Д.З. Повторити теоретичний матеріал з пройденої теми, письмові завдання здати до 16.04. до 15 години.
14.04.21. Тема. Правильне вживання числівників на позначення дат і часу
1. Прочитайте теоретичний матеріал підручника ст. 179.
2. Перегляньте відео.
4. Теоретична хвилинка. Запишіь у зошит!
- Якщо тобі потрібно сказати точний час (без хвилин), то слід використовувати прийменники О чи ОБ: о третій годині, об одинадцятій годині.
Для позначення половини використовуємо прийменник НА: пів на десяту, опів на сьому.
Називаючи точний час із хвилинами, слід пам'ятати, що до 30 хвилин треба вживати прийменник НА або ПО, а після 30 хвилин – прийменник ЗА або ДО.
НЕПРАВИЛЬНО: пів сьомої (години), п’ятнадцять (хвилин) восьмої (години), без десяти (хвилин) три (години) .
ПРАВИЛЬНО: п’ятнадцять (хвилин) на восьму (годину), п’ятнадцять (хвилин) по восьмій (годині), за десять (хвилин) третя (година), десять (хвилин) до третьої (години).
Ніколи не запитуйте «Скільки на ваших?», коли просите когось глянути на свій годинник. Правильно буде «Скажіть, будь ласка, котра година?».
5. Таблиця.-Зверніть увагу!
|
КОТРА ГОДИНА ? |
|
Час |
ПРАВИЛЬНО |
НЕПРАВИЛЬНО |
10.00 |
Десята година |
Десять
годин |
10.30 |
Пів на одинадцяту |
Пів
одинадцятої, половина одинадцятої |
10.15 |
Десята
година п’ятнадцять хвилин П’ятнадцять
хвилин по десятій П’ятнадцять
хвилин на одинадцяту Чверть по десятій Чверть на одинадцяту |
П’ятнадцять
хвилин одинадцятої |
10.45 |
За п’ятнадцять одинадцята За чверть одинадцята Чверть до одинадцятої |
Без п’ятнадцяти одинадцята |
6. Д.З. конспект уроку, записати позначення часу різними способами: 12.40; 12.15; 15.50; 19.00. Здати 14.04 до 19 години.
13.04.21. Тема. Правопис числівників
1. Перегляньте відео.
2. Запишіть таблицю у зошит та вивчіть.
М’який
знак пишеться |
М’який
знак не пишеться |
1)
На кінці числівників: а)
простих п’ять, шість, дев’ять, десять:п’ять яблук, шість книжок; б)
складних одинадцять — двадцять, тридцять: дванадцять місяців,
сімнадцять років. 2)
У непрямих відмінках: а)
простих числівників три, чотири: чотирьох яблук, трьома учнями; б)
усіх збірних ^крім двоє, семеро, восьмеро): п’ятьох немовлят,
дев’ятьом рибам |
1.
У складних числівниках у кінці першої частини: шістнадцять-
шістнадцятьом. 2.
У кінці простих числівників (окрім п’ять, шість, дев’ять,
десять): два сини, три стільці. 3.
У кінці простих числівників (окрім одинадцять — двадцять, тридцять): сорок
учнів, сімдесят кілометрів. 4.
У непрямих відмінках перед закінченням у числівниках: простих (окрім три,
чотири) та збірних (таких як двоє, семеро, восьмеро):двох
учнів, сімом птахам |
3.Коментар. М’який знак може вживатися в числівниках тільки після букв д, т, з, с, ц, л, н: дев’ять, сім. У кінці інших числівників м’який знак після т ставиться або не ставиться залежно від звучання: п’ять, дванадцять, сімдесят. У складних числівниках у кінці першої частини м’який знак ніколи не пишеться: п’ятнадцять, п’ятдесят, п’ятсот. При відмінюванні може з’являтися м’який знак: п’ятьмастами, шістьмастами, але не в кінці першої частини, а в середині її — відповідно до вимови.Увага! М’який знак не пишеться у числівнику чотири в орудному відмінку перед закінченням: чотирма, але чотирьома.М’який знак не пишеться у числівниках від п’ятдесяти до вісімдесяти і від двохсот до дев’ятисот, за винятком деяких непрямих відмінків, де м’який знак пишеться в середині слова: дев’ятьмастами.
08.04.21 Тема. Відмінювання порядкових числівників
1. Прочитайте теоретичний матеріал підручника ст. 177-178.
2. Подивіться відеоматеріал.
3. Д.З. правила ст.177-178, вправа 479 (здати до 09.04 до 16 години).
07.04.21. Тема. Відмінювання кількісних числівників. Тренувальні вправи.
1. Повторіть теоретичний матеріал попереднього уроку.
2.Переписати загадки, ставлячи числівники в потрібній формі . Визначити відмінки числівників. Загадки відгадати.
1.Під (один) ковпаком сімсот козаків. 2. Хто вранці ходить на (чотири) ногах, вдень на (дві), а ввечері на (три)? 3. (Три) зубами сіно їсть . 4. Загородив дід хлівець для (п’ять) овець . 5. Чотири ноги, сто голок несе, а шити не вміє.
3.Поєднати числівники з іменниками. Записати утворені словосполучення в місцевому відмінку.
1) 5 (книга). 2) 23 (поверх). 3) 4 (сторінка). 4) 6 (стіл). 5) 12 (учень). 6) 9 (зошит).
7) 7 (пензлик).
4.«Словникова перепустка» .У словах вставити пропущені букви або навпаки, вилучити зайві.
Шіс…надцять, міль…он, п …тдесят, чотир…ма, шіс…сот, міль…ярд,
дев …тьсот, дев…ять, два…цять, сім…сот, двопов…рховий, по…перше.
5. Д.З. повторити правила ст.171-173, вправа 458 (здати до 07.04. до 19 години).
06.04.21. Тема. Відмінювання кількісних числівників
1. Перегляньте відео.
2. Прочитайте теоретичний матеріал ст.171-173.
3. Д.З. теоретичний матеріал ст. 170-173, вправа 454 ( здати до 06.04 до 19 години).
01.04.21. Тема. Розподільне написання складених числівників. Написання разом порядкових числівників з -тисячний...
1. Перегляньте відео.
2. Прочитайте матеріал підручника ст. 178 (останній абзац).
3. Д.З.правила, вправа 478(зверніть увагу на зразок). Скидаємо до 02.04. до 16 години.
30.03.21.-31.03.21. Тема. Контрольний твір розповідного характеру з елементами роздуму в художньому стилі
1. Підготовчий етап. Опрацювання пам’ятки «Як працювати над створенням власного твору».
1. Добре подумай над темою майбутнього твору, визнач, який обсяг матеріалу він охоплює.
2. Визнач основну думку свого твору й намагайся провести її через усю роботу.
3. Склади повний і чіткий план, дотримуйся його у процесі написання творчої роботи.
4. Тему розкривай глибоко і всебічно.
5. Дотримуйся послідовності у викладі думок.
6. Дотримуйся структури твору-роздуму (теза, аргументи, висновок).
7. Висловлюй своє ставлення до того, про що пишеш, роби власні висновки, узагальнення.
8. Наводіть приклади з художньої літератури.
9. Використовуй такі слова та вирази: я вважаю, мені здається, що …, на мою думку, таким чином…, по-перше, по-друге, яскравим прикладом може бути, отже, можна зробити висновок.
10. Дотримуйся пропорційності частин твору.
11. Пиши охайно, акуратно, грамотно, не забувай про абзаци.
12. Перевір написане, перепиши .
2. Завдання: на окремих листках пишете:
Тридцять перше березня
Контрольний твір розповідного характеру з елементами роздуму в художньому стилі
(вибираєте одну тему- і записуєте
- Що я роблю для здійсненння своєї мрії або
- У чому полягає гідність людини )
Не забувайте, що обсяг вашого твору повинен бути 1,0- 1.5 ст.
Дистанційне навчання 18.03.21-19.03.21
18.03.21. Тема. Числівник. Числівники за будовою
1. Перегляньте відео.
2. Виконайте письмово завдання, які є у відео.
3. Д.З. Вивчити правила, скинути письмові завдання до суботи.
18.02.21. Ступені порівняння якісних прикметників. Тренувальні вправи
1. Ще раз перечитайте матеріал підручника ст. 135.
2. Установити відповідність між якісними прикметниками та їх ступенем порівняння.
А Найбільший, наймудріший, найдотепніший 1.Проста форма вищого ступеня.
Б Найбільш досконалий, 2.Складена форма вищого ступеня
найменш цікавий.
В Молодший, більший, 3.Проста форма найвищого ступеня
кращий.
Г Більш відомий, менш 4.Складена форма найвищого ступеня
авторитетний.
17.02.21. Прикметники твердої і м'якої груп
1. Перегляньте відео.
2. Прочитайте матеріал підручника ст.141.
3. Запам'ятайте!
Тверда група прикметників
(основа закінчується на твердий приголосний) |
М’яка група прикметників
(основа закінчується на м’який приголосний, у т. ч. на [й]) |
Прикметники на
-лиций |
Більшість якісних і відносних прикметників (зелений,
сільський), усі присвійні (дядьків, Сергіїв), короткі форми (ладен) |
Нинішній, довговіїй, довгошиїй |
Круглолиций,
блідолиций, червонолиций |
Увага! Щоб визначити групу, потрібно поставити прикметник у початкову форму!
4. Розподільний диктант. Запишіть прикметники твердої і м’якої груп у дві колонки.
Достатній, іноземний, вірний, надійний, внутрішній,
зимній, енергійний,благородний, ранній, іншомовний, сторонній
5. Д.З. Правила ст.141, 143, вправа 365, 372 ( скинути до 18.02.21 до 18 години)
16.02.21. Урок№1-№2. Тема. Групи прикметників за значенням. Ступені порівняння якісних прикметників, їхнє творення.
1. Прочитайте матеріал підручника ст. 131 (групи прикметників - вивчити!)
2. Перегляньте відео
3. Розподільний диктант. Визначте розряд прикметників за значенням і запишіть у відповідну колонку таблиці (у зошит).
Якісні Відносні Присвійні
Широкий, сміливий, мідний, розумний, Тетянин, охайний, український, лагідний, учнівський, батьків, Петрів, спортивний, козацький, тижневий, дотепний, сусідчин, сусідський
7.Д.З.Правила §41-42. Вправа 352.(всі завдання скинути у вайбер до 16.02.21 до 18 години)
Дистанційне навчання 11.01.21- 21.01.21
21.01.21. Тема. Особливості творення іменників. Букви е, и і в суфіксах іменників
1. Прочитайте матеріал підручника ст. 114.
2. Обов'язково перегляньте відео.
3. Виконайте завдання та запишіть у зошит (скидаємо у вайбер)
4. Д.З.Правила §35, ст. 114, вправа 297 ( скинути на вайбер до 22.01. до 15 години)
20.01.21. Тема. Велика буква та лапки у власних назвах.
1. Перегляньте відео на платформі ВШО- Тема 6. Іменник. Урок 7. Іменники загальні й власні, конкретні та абстрактні. Велика буква та лапки у власних назвах.
2. Прочитайте та запам'ятайте основне! Які власні назви пишуть у лапках.
1) назви аеропортів, станцій метро, зупинок наземного міського транспорту: аеропорти «Бориспіль», «Київ»; станції метро «Арсенальна», «Мінська»,«Контрактова площа», уже згаданий «Майдан Незалежності», зупинки «Львівська площа», «Школа».
2) назви газет, журналів, літературних, музичних творів, приклади яких ми вже розглядали, як і назви товарів, продуктів харчування та технічних засобів;
3) промислових і торгових підприємств, фірм (супермаркет «Сільпо», компанія «Microsoft»);
4) назви газет, журналів, літературних, музичних творів (журнал «Соняшник», драма Лесі Українки «Лісова пісня», балет «Лускунчик»);
5) назви товарів, продуктів харчування (шоколад «Мілка», напій «Живчик»);
6) назви орденів, медалей (орден «Мати-героїня», медаль «За врятоване життя»;
7) назви сайтів без родового слова пишемо з малої букви (твітер, тік-ток); назви сайтів з родовим словом пишемо з великої букви та в лапках (соцмережа «Фейсбук», енциклопедія «Вікіпедія»);
8) назви виробничих марок машин беремо в лапки і пишемо з великої букви: автомобілі «Нісан», «Вольво»), літак «Мрія». Але назви самих виробів беремо в лапки і пишемо з малої букви: «нісан», «вольво».
5. Д.З. Правила § 24, матеріал уроку, вправа 202. ( все зразу скидамо на вайбер).
19.01.21. Тема Не з іменниками
1. Перегляньте відео.
2.Запишіть таблицю "Написання не з іменниками в зошит ( у підручнику не всі правила)
Разом (префікс) |
Окремо (частка) |
-
без не не вживається (неук); -
можна замінити синонімом (недруг (ворог); -
у префіксі недо- (недолік) |
-
є протиставлення (Не друг, а ворог) -
є заперечення (Це не сестра) |
3.Виконайте завдання в зошиті. Записати синоніми з не до слів. Наприклад, обман- неправда
Загроза , вигадка , лихо ), ворог ), підозра ), тривога , вагання , згарок , злість ,горе.
14.01.21. Тема. Відмінювання іменників ІV
1. Переглянути відео на платформі ВШО-Тема 6. Іменник.Урок 15. Відмінювання іменників ІV ві
дміни.
2.Прочитайте матеріал підручника ст.107-187.
3. Виконайте тести на платформі ВШО після відео (результат -надішліть на вайбер).
4.Д.З. Правила ст.107-108, вправа 272 (Скидаємо все зразу до 15.01.до 15 години)
13.01.21.Тема. Відмінювання іменників ІІІ відміни
1. Переглянути відео на платформі ВШО-Тема 6. Іменник.Урок 14. Відмінювання іменників ІІІ відміни.
2.Перечитайте матеріал підручника ст. 106. Запам'ятайте! В орудному відмінку однини (ким? чим?) іменники ІІІ відміни набувають закінчення -ю:
1) якщо основа іменника закінчується одним приголосним, крім губного (-б,-п, -в, -м, -ф) та -р, то після голосного перед закінченням -ю цей приголосний подовжується (на письмі подвоюється): мідь — міддю, ніч — ніччю, Оболонь —Оболонню, подорож — подорожжю, сіль — сіллю, тінь — тінню, Умань — Уманню.
2) якщо основа іменника закінчується сполученням приголосних або на губний (-б, -п, -в, -м, -ф), а також на р, щ, то подовження не відбувається:
гідність — гідністю, кров — кров’ю, любов — любов’ю, незалежність —незалежністю, нехворощ (трав’яниста рослина) — нехворощю.
3. Виконайте тести
Завдання 1. Який з іменників-власних назв не належить до третьої відміни?
1.Адель
2.Любов
3.Ніколь
4.Іванна
Завдання 2. Знайдіть у фрагменті вірша Володимира Сосюри іменники третьої відміни.
Якби помножити любов усіх людей,
ту, що була, що є й що потім буде,
то буде ніч. Моя ж любов — як день,
не знають ще чуття такого люди…
1.любов, день
2.любов, чуття
3.день, ніч
4.любов, ніч правильно
Завдання 3.Поставте іменники розкіш, папороть, ваніль в орудному (ким? чим?) відмінку однини.
1.розкіш’ю, папоротью, ванілью
2.розкіш’ю, папорот’ю, ваніл’ю
3.розкішшю, папоротью, ваніллю
4.розкішшю, папороттю, ваніллю правильно
Завдання 4. У якому рядку іменник може мати варіанти закінчень -і (-и) в родовому відмінку однини (кого? чого?)?
1.мідь — міді, міди
2.мати — матері, матери
3.радість — радості, радости правильно
4.подорож — подорожі, подорожи
Завдання 5. У якому рядку всі іменники в орудному відмінку однини (ким? чим?) пишуться з апострофом?
1. сіль, тінь, ніч
2. любов, кров, мати правильно
3. відданість, гордість, якість
4. осінь, суміш, хоробрість
4. Д.З. Фото тестів та вправи 267- скинути на вайбер до 13.01. до 19 години. Повторити правила ст.106.
1. Перегляньте відео на платформі ВШО - Тема 6. Іменник
Урок 16. Відмінювання іменників, що мають лише форму множини.
Іменники, які можуть уживатися тільки в множині
Назви споруд та їх частин: двері, сходи, ворота
Предмети побуту та засоби пересування: ваги, граблі, сани, лижі
Парні предмети: ножиці, окуляри
Парні частини тіла: груди
Назви одягу та взуття: штани, бриджі, джинси
Продукти: вершки, дріжджі, макарони
Свята й часові проміжки: будні, канікули, заручини
Збірні: гроші, джунглі, хащі, фінанси
Ігри: шахи, нарди
Дії: посиденьки, відвідини, дебати
Почуття: радощі, веселощі, труднощі, гордощі
Георгафічні назви: Суми, Черкаси, Карпати, Чернівці.
3. Зробіть короткий конспект.
Називний відмінок (хто? що?)
1) закінчення -и: діти, джинси, канікули, кросівки, Суми;
2) закінчення -і (після голосного — -ї): двері, дріжджі, помиї;
3) закінчення -а (рідко — -я): вила, ворота, дрова, вінця.
Родовий відмінок (кого? чого?)
1) закінчення -ей: грошей, дверей, людей, саней;
2) закінчення-ів: джинсів, дріжджів, кліщів, Чернівців;
3) нульове закінчення: воріт, дров, канікул, Сум.
Давальний відмінок (кому? чому?)
1) закінчення -ам після твердого приголосного, коли в називному
відмінку іменники мають закінчення -и, -а або -і (після шиплячого):
веселощі — веселощам, ворота — воротам (і воротям), сходи — сходам.
АЛЕ! Гусям, дітям, людям, курям, саням.
2) закінчення -ям після голосного та після м’якого приголосного, коли в
називному відмінку іменники закінчуються на -і, -ї: граблі — граблям,
ножиці — ножицям, помиї — помиям.
Знахідний відмінок (кого? що?)
1) однакові з називним відмінком форми: вила, окуляри, сани, фінанси;
2) однакові з родовим відмінком (для назв людей): дітей, людей;
3) обидві форми (для назв деяких свійських тварин): гусей і гуси, курей і
кури.
Орудний відмінок (ким? чим?)
1) закінчення -ами в іменниках, які в називному відмінку мають
закінчення -и, -а або -і (після шиплячого): вилами, Сумами, сходами,
веселощами, радощами;
2) закінчення -ями в іменниках, які в називному відмінку закінчуються
на -і, -ї: граблями, ножицями, помиями, Чернівцями;
3) закінчення -ми: ворітьми (і воротами), грішми (і грошима), дверми (і
дверима), саньми (і санями), штаньми (і штанами, рідше — штанями).
Місцевий відмінок (на кому? на чому?)
Закінчення -ах, -ях: у джинсах, на воротах (рідше — воротях), на канікулах, у
Сумах, у дверях, у помиях, у Чернівцях.
Кличний відмінок має форму називного.
4. Д.З. Правила сторінка §33, 109 ; виконати вправу 276 (фото скинути у вайбер 12.01.21. до 19 години)
Комментариев нет:
Отправить комментарий