Мистецтво 11 клас
Галузь мистецтва | Представники | Їхні досягнення |
Музичне мистецтво | Й. Витвицький | Музичний твір «Україна» (1836) |
А. Єдлічка | Композитор, професійний музикант і педагог, працював на Полтавщині | |
І. Вітковський | Композитор-виконавець, викладач Харківського університету | |
М. Вербицький | Один з перших українських композиторів-професіоналів у Галичині. Написав хори «Заповіт», «Поклін», 11 симфоній-увертюр, солоспіви, музику для драматичних вистав (мелодрама «Підгоряни») | |
Остап Вересай | Кобзар. Виконував народні думи «Про втечу трьох атів з города Азова», «Невольницька», «Дума про бурю на Чорному морі», «Про бідну вдову і трьох синів». | |
Театральне мистецтво | І. Котляревський | Автор п'єс «Наталка Полтавка», «Москаль-чарівник» |
М. Щепкін | Актор, став першим виконавцем ролі виборного в п'єсі «Наталка Полтавка» та Чупруна в «Москаль-чарівник» І. Котляревського | |
Г. Квітка-Основ'яненко | Був директор, режисером, актором професійного театру в Харкові. Автор п'єс «Сватання на Гончарівці», «Шельменко денщик» | |
К. Соленик | Славетний український актор, виступав Харківському, Полтавському, Київському, Одеському театрах | |
Образотворче мистецтво | В. Тропінін | Був кріпаком майже 30 років. Зображував краєвиди Поділля, колоритні образи українських селян. «Портрет українця», «Дівчина з Поділля», портрет У. Кармелюка. |
В. Боровиковський | «Портрет княжни Ганни Гаврилівни Гагаріної та княжни Варвари Гаврилівни Гагаріної» | |
І. Сошенко | «Жіночий портрет», «Портрет бабусі», «Продаж сіна на Дніпрі». Відомий як автор реалістичних портретів людей із народу. | |
Т. Шевченко | Цикл малюнків «Притча про блудного сина», серія полотен «Мальовнича Україна», акварельні картини «Пожежа в степу», «Катерина», «Селянська родина». Автор серії перших в українській графіці офортів «Живописна Україна». | |
Архітектура | Ж. Тома де Томон | За його проектом у 1809 р. було споруджено оперний театр в Одесі |
В. Беретті | За його проектом у 1837—1843 рр. збудовано приміщення Київського університету та Інститут шляхетних дівчат | |
А. Меленський | За його проектом було збудовано церкву-мавзолей на Аскольдовій могилі (1810), перший у Києві театр на Хрещатику | |
Є. Васильєв, О. Тон | За їх проектом було збудовано високу дзвіницю Успенського собору в Харкові | |
Ф. Боффо | За його проектом були споруджені Воронцовський палац, Потьомкінські сходи в Одесі |
1. Завдання: скласти рейтинг українських художників і обрати з їхньої спадщини топ-10 картин для показу на міжнародному аукціоні.
2. Перегляньте зразки, складіть свій рейтинг.
Ø початковий (в
стилі рококо)
Ø класицизм
римського періоду
Ø революційний
класицизм
Ø ампір
Картина
викликає шок у глядача, що вперше її побачив, оскільки зображає фігуру мертвого
політичного лідера, що спадає з ванни. Ніж вбивці досі перебуває на підлозі, як
доказ нещодавньої трагедії. Теплі кольори скупо використані в картині (лише
коло поранення Марата). Давид закликав глядача розділити біль і гнів, які він відчував
через вбивство Марата.
Проте
картина Давида зображає лише один бік історії, є пропагандою. Марат був
прихильником насильства в політиці, і лише вбивство зупинило його заклики до
терору. А Давид у своїй картині намагався вплинути на точку зору глядача і
показати драматичність цього сюжету, подав Марата як жертву ворогів революції.
«Клятва Гораціїв»
На картині зображена сцена з римської
легенди, в якій говорилося про суперечку між двома ворогуючими містами – Римом
і Альба Лонгом. Три брата, готові боротися за своє місто віддають священну
присягу – клятву своєму батькові, благословляє їх на бій.
Картина зображена в неокласичному арт
стилі. В її написанні були використані різні художні методи. Перекриття рядів
профільних фігур є загальним методом в класичному художньому мистецтві, застосовується
і в цій картині.
Увага акцентується на перехрещених руках, зображених художником прямими
лініями, що надає класичної чіткості роботі Давида. Чітка організація картини,
їй властива сувора символіка числа три, що знову є ще однією чорною художнього
класицизму. Мазки пензля практично
непомітні, всі деталі зображені максимально чітко. Такий спосіб малювання
характерний для стилю рококо. Техніка живописця спрямована на центральні
фігури, немає натяків на завуальований зміст потойбічних предметів. Чоловіки зображені
на картині як воїни – чіткими, жорсткими лініями. Ця чіткість підкреслює їх
хоробрість і рішучість. У той час як жінки є другорядними персонажами, лише
доповнюють загальну композицію. Жінки зігнуті немов арки, це підкреслює їх
відчай і переживання.
Художники
цієї школи звертаються до історичної тематики, образів античності та Ренесансу.
Романтична школа представлена
творчістю її засновника і лідера Ежена
Делакруа (1798—1863) – французький художник доби романтизму. Малював
історичні картини, іноді натюрморти та портрети, займався стінописом. Ежен рано залишився без батьків і виживав самотужки. Саме це
загартувало його характер і відбилося в поведінці. Ежен – четверта дитина в
родині.
Перші сюжети картин художнику навіяли літературні твори – Данте, Шекспіра, Байрона. У 1825 р.він відвідав Британію. Велике враження на митця справили картини англійця Джона Констебла, живого на той час. Нечасто в творчому доробку Делакруа з'являлися натюрморти, але вони є («Натюрморт з омаром» 1827, Лувр, Париж).Спробував Делакруа писати й портрети. Серед перших – «Портрет барона Швитера» (1827, Лондон, Нац.галерея), свого приятеля. Худорлявий приятель поданий у повний зріст на тлі парку — нічого зайвого. Делакруа нечасто писатиме портрети, але серед них будуть геніальний Фредерік Шопен (1810—1849) та письменниця Жорж Санд. Серед паризьких знайомих Делакруа і англійський художник – віртуоз Фредерік Лейтон (1830-1896), майбутній президент Королівської академії мистецтв в Лондоні. Захоплювався митець й образом гетьмана Івана Мазепи. Під впливом творів видатних письменників доби романтизму – Вольтера, Байрона, Гюґо, Делакруа малює картину «Покарання Івана Мазепи на коні» (за легендою) (1828).
«Свобода, що веде народ». Картина присвячена липневій революції 1830 року, яка повалила уряд короля Карла X. Жінка, зображена в центрі картини, має втілювати Свободу, яка веде за собою людей через тіла загиблих. Вона також тримає прапор-триколор Французької революції в одній руці і рушницю в іншій. Ця картина і образ Свободи створений Делакруа став культовим і зайняв провідне місце у французькій та інших культурах.Свого часу французький уряд придбав живопис за 3 000 франків з наміром показу його в тронному залі резиденції короля Луї-Філіппа, щоб нагадувати йому про Липневу революцію, за допомоги якої він прийшов до влади. Цей план, однак не був здійснений – картину вивісили спочатку в музеї палацу, а пізніше зовсім зняли. Делакруа дозволили відправити живопис на певний час до своєї тітки на збереження. Картину також експонували певний час у 1848 році а пізніше в мистецькому салоні 1855 року. У 1874 році картину помістили в Луврі, де вона перебуває й досьогодні. У 1999 році «Свобода» здійснила переліт на борту Ейрбас Білуга з Парижа на виставку в Токіо через Бахрейн та Калькутти за 20 годин. Розміри полотна – 2,99 метрів у висоту на 3,62 метрів в довжину – були занадто великі для Боїнга 747. Транспортування здійснювалося у вертикальному положенні в ізотермічної барокамері, захищеної від вібрації. 7 лютого 2013 року відвідувачка музею перед його закриттям списала нижню частину полотна маркером, після чого була затримана . 8 лютого експозицію музею закрили для відвідування і реставратори відновили картину, на що знадобилося менше двох годин. На зміну класицизму прийшов романтизм, а трохи згодом – критичний реалізм. Хоча не існувало чіткого хронологічного відмежування стилів: у цей період у мистецтві спостерігалося одночасне існування класицистичних, романтичних і реалістичних тенденцій. Усі ці стилі тяжіли до вищих орієнтирів краси, але митці обирали різні шляхи її досягнення. Романтизм робив наголос на емоційності, прагненні до драматичних моментів, що відобразилося в історичних, фантастичних картинах, маринах, пейзажах, портретах з акцентом на почуттях особистості. Твори реалізму (критичного реалізму) тяжіли до максимальної об’єктивності, конкретно-історичного аналізу дійсності, відображення життя у формах самого життя, що розкривалося в побутовому та історичному жанрах, у портреті й пейзажі.
Третя реалістична школа відома під назвою «натуралістична». Її представники намагалися не ідеалізувати дійсність, а передавати її такою, як вона є. Їх цікавить не минуле, а сучасність, насамперед буденне життя простих людей, часто знедолених. Засновником школи критичного реалізму у західноєвропейському мистецтві став Густав Курбе (1819-1877), французький живописець, скульптор, графік. Цікавість до малювання народилася в хлопцеві саме завдяки одному зі шкільних вчителів, якого називали «татусь» Бод. У 1837 Густав вступив до Королівського коледжу в Безансоні. У 1846 році голландський торговець предметами мистецтва купив кілька робіт Курбе та пообіцяв нові замовлення, коли той буде в Голландії. Ця подія поклала початок вивозу картин Курбе за кордони Франції. Густав Курбе проводив час у богемній компанії молодих художників, жінок та поетів, серед яких були Шарль Бодлер, П'єр Жозеф Прудон. Компанія зазвичай збиралася в пивній поблизу майстерні художника та отримала назву «Храм реалізму», оскільки саме там товариші розмовляли про створення «нової» реалістичної школи як протиставлення і антипод помертвілим академізму та пізньому класицизму. У 1855 році його роботи не прийняли на Всесвітню виставку. У відповідь на це художник створив власну виставку робіт, що отримала назву «Павільйон реалізму». Проте публіка не підтримала цього, і Курбе ледь окупив витрати. У 1856 році художник вирушив до Бельгії, де, за власними словами, «жив як принц». Пізніше також був схвально прийнятий в Німеччині. Картини Курбе виставляються в Лондоні, Антверпені, Гаазі, Амстердамі та Брюсселі. Тріумфальним для нього видався 1869 рік, коли Курбе отримав золоту медаль від бельгійського короля Леопольда ІІ та орден святого Михайла від баварського короля Людовіка ІІ. У Франції в той час його роботи успішно виставляються в Салоні, проте влада відмовляється їх купувати. Після цього Курбе перейшов до відкритої конфронтації. Він надав комісії роботу «Повернення кюре з конференції», де були зображені п'яні священнослужителі, яка не могла не викликати обурення. Курбе писав другові: «Якщо ця картина викликала таке невдоволення, я можу вважати, що досяг своєї мети…Хай відбудеться Революція». У 1870 році Курбе підтримував Паризьку Комуну, яку буржуазний уряд потопив в крові вже наступного року. Курбе було заарештовано. Аби зломити старого художника і збанкрутіти його, реакційний уряд наклав на нього штраф за зруйнований монумент під час Коммуни. Курбе мав шестимісячне ув'язнення. Аби уникнути ганьби і переслідувань – рятуючись, втік у сусідню Швейцарію, де оселився в містечку Тур-де-Пельц, неподалік від кордону. Судова справа щодо зруйнування Вандомської колони тривала до 1877 року. Тоді за рішенням суду художник мав сплатити штраф у 323 000 франків, а картини майстра були конфісковані та продані на публічному аукціоні. Старий художник сильно пиячив і хворів на цирроз печінки. Помер 31 грудня 1877 року. На століття від дня народження митця його гроб з тілом було перевезено на батьківщину, в місто Орнан.
«Автопортрет з чорним собакою». У досить юному віці – 21 років, Г. Курбе пише автопортрет впевненого в собі художника. У погляді юнаки навіть читається горда самовпевненість. Цей максималізм живописця нітрохи не псує картину. Важко заперечувати красу молодого французького художника. Риси його обличчя гармонійні, приємні. Особа обрамлене пишними чорними кучерями. Можна побачити в образі хлопця допитливого натураліста. На його голові – велика крислатий капелюх, затіняючий очі. Одягнений він скромно, але акуратно і елегантно. Сидить Гюстав на лоні природи, на траві у самих скель. Вдалині видно дерева, гори і небо. Це зображена місцевість в районі французької комуни Орнан. Біля молодого живописця лежить товста папка з малюнками. Чорний собака, судячи з усього спанієль, був подарований йому напередодні. Хвиляста шерсть собаки чудово перегукується з кучерявою шевелюрою автора портрета. Привертає ця вражаюча гармонійність в поєднанні флори, фауни і людської натури. Курбе писав себе на полотні маслом. Техніка зображення портрета заслуговує відмінної оцінки. Початківець художник зумів правильно побудувати перспективу, вивірене визначити пропорції всіх об'єктів композиції. Що стосується кольору, то портретист не поскупився у виборі найрізноманітніших відтінків. Скала позаду фігури чоловіка красиво блищить в сонячних променях. Блакитне небо затягнуте пір'ям хмар.Гюстав Курбе створив пластичну картину з образом таємничого принца, який має право зайняти своє місце серед найбільших художників
3.Переглянь відео за
посиланням:
Босх: «Сад земних насолод» https://youtu.be/qJbg196oRnU
Ян ван Ейк «Гентський вівтар https://youtu.be/udgNvPpDb2I»
Пітер Брейгель Фламандські прислів’я https://youtu.be/bv1vMOI3UxU
Альбрехт Дюрер
«Чотири апостоли» https://youtu.be/32ms7G9y30o
Орландо
Лассо Луна https://youtu.be/kPX
4. Д.З. Дати письмові відповіді на запитання:Називати видатних представників Північного Відродження у різних видах мистецтва. У чому їх досягнення? Які музичні жанри зародилися в добу Відродження? Здати до 02.11 до 15 години.
1. Завдання: скласти рейтинг українських художників і обрати з їхньої спадщини топ-10 картин для показу на міжнародному аукціоні.
01.04.Тема. Хорові концерти М. Березовського, А. Веделя, Бортнянського. Становлення національної композиторської школи. Діяльність М. Лисенка.
06.04.Тема. Фундатор Перемишльської композиторської школи М. Вербицький.
3. Цікаво:
4. Д,З. Запишіть таблицю в зошит.
Галузь мистецтва
|
Представники
|
Їхні
досягнення
|
Музичне мистецтво
|
Й.
Витвицький
|
Музичний
твір «Україна» (1836)
|
А.
Єдлічка
|
Композитор,
професійний музикант і педагог, працював на Полтавщині
|
|
І. Вітковський
|
Композитор-виконавець,
викладач Харківського університету
|
|
М.
Вербицький
|
Один
з перших українських композиторів-професіоналів у Галичині. Написав хори
«Заповіт», «Поклін», 11 симфоній-увертюр, солоспіви, музику для драматичних
вистав (мелодрама «Підгоряни»)
|
|
Остап Вересай
|
Кобзар.
Виконував народні думи «Про втечу трьох атів з города Азова», «Невольницька»,
«Дума про бурю на Чорному морі», «Про бідну вдову і трьох синів».
|
|
Театральне
мистецтво
|
І.
Котляревський
|
Автор
п'єс «Наталка Полтавка», «Москаль-чарівник»
|
М.
Щепкін
|
Актор,
став першим виконавцем ролі виборного в п'єсі «Наталка Полтавка» та Чупруна в
«Москаль-чарівник» І. Котляревського
|
|
Г.
Квітка-Основ'яненко
|
Був
директор, режисером, актором професійного театру в Харкові. Автор п'єс
«Сватання на Гончарівці», «Шельменко денщик»
|
|
К.
Соленик
|
Славетний
український актор, виступав Харківському, Полтавському, Київському,
Одеському театрах
|
|
Образотворче мистецтво
|
В.
Тропінін
|
Був
кріпаком майже 30 років. Зображував краєвиди Поділля, колоритні образи
українських селян. «Портрет українця», «Дівчина з Поділля», портрет У.
Кармелюка.
|
В.
Боровиковський
|
«Портрет
княжни Ганни Гаврилівни Гагаріної та княжни Варвари Гаврилівни Гагаріної»
|
|
І.
Сошенко
|
«Жіночий
портрет», «Портрет бабусі», «Продаж сіна на Дніпрі». Відомий як автор
реалістичних портретів людей із народу.
|
|
Т.
Шевченко
|
Цикл
малюнків «Притча про блудного сина», серія полотен «Мальовнича Україна»,
акварельні картини «Пожежа в степу», «Катерина», «Селянська родина».
Автор
серії перших в українській графіці офортів «Живописна Україна».
|
|
Архітектура
|
Ж.
Тома де Томон
|
За
його проектом у 1809 р. було споруджено оперний театр в Одесі
|
В.
Беретті
|
За
його проектом у 1837—1843 рр. збудовано приміщення Київського університету
та Інститут шляхетних дівчат
|
|
А.
Меленський
|
За
його проектом було збудовано церкву-мавзолей на Аскольдовій могилі (1810),
перший у Києві театр на Хрещатику
|
|
Є.
Васильєв, О. Тон
|
За
їх проектом було збудовано високу дзвіницю Успенського собору в Харкові
|
|
Ф.
Боффо
|
За
його проектом були споруджені Воронцовський палац, Потьомкінські сходи в
Одесі
|
08.04. Тема.Неофольклорний стиль М. Скорика, неокласичні симфонії є. Станковича, хорові твори Лесі Дичко.
1. Матеріал підручника ст. 192.
2.Відео.
3. Камерні симфонії Є. Станковича.
4.Хоровіі твори Лесі
Д.З. завдання на вибір ст.192.
15.04. Тема. Пісенна творчість П. Майбороди, О. Білаша, В. Івасюка. Поп-музика.
1.Платон Майборода.
2.Олександр Білаш.
3.Володимир Івасюк.
4.Д.З. Прочитайте та законспектуйте сторінки підручника 193-194.
22.04.Тема. Театральне мистецтво України. "Театр корифеїв"
1. Перегляньте відео про зародження театрального мистецтва в Україні ( це і підготовка до ЗНО)
2. "Театр корифеїв" ( і це також)
3. Д.З. підручник ст. 196-197, знати матеріал.
29.04. Тема. Діяльність першого стаціонарного театру в Україні. Лесь Кубас і театр "Березіль"
1. Опрацювати матеріал підручника ст. 198-199.
2. Переглянути відео.
3.Д.З. Обов'язково переглянути документальний фільм ( ЗНО)
06.05-13.05. Тема.Здобутки українського кіно.
1.Опрацювати матеріал підручника ст. 202-211.
2. Виписати тези.
3. Переглянути відео.
Комментариев нет:
Отправить комментарий