Мистецтво 10 клас
Дистанційне навчання 26.01.22 - 2022
09.05.22. Тема. Урок узагальнення знань № 4
ЧислоУрок узагальнення знань №4Мистецтво індійського культурного регіонуТести
1.Назвати головну форму релігії індійського культурного регіону
а) буддизм;
б) індуїзм;
в) конфуціанство
2. Що таке Тримурті?
а) поєднання трьох видів мистецтва: архітектура, скульптура, живопис;
б) три ріки: Брахмапутра, Інд і Ганг;
в) триєдиний Бог: Шива, Брахма, Вішну
3. Назвіть ім'я засновника одного з головних напрямів індійської релігії Сіддхартхи Гаутами:
а) Гуру;
б) Архат;
в) Будда Боддiсaтва
4. «Загальна сума вчинків кожної живої істоти та їх наслідків, яка визначає характер її нового народження, перевтілення»:
а) карма
б) йога
в) нірвана
5. Чайтьї — це
а) ворота в огорожі;
б) печерні храм;:
в) меморіальні колони
6. В живописі Індії
а) відсутні теми трагічності;
б) переважають злободенні теми;
в) малюнки чорною тушшю
7. Характерною особливістю музичного мистецтва Індії є:
а) активне застосування клавішних інструментів;
б) органічне поєднання співу, інструментальної музики і танцю;
в) доповнення музики танцем, акробатикою, елементами бойових мистецтв
8. Слова, з якими асоціюється Індія (підкреслити потрібне): а) шахи; б) шашки; в) цифри; г) ноти; д) собака; е) корова; є) Махаяна; ж) Коран
9. Виділити пам’ятки мистецтва Індії:
а) печерний храм Кхаджурахо; б) мавзолей Тадж-Махал; в) пагода Люхета; г) Левова капітель; д) храм Репсіме в Ечміадзині; е) ступа в Санчі
10. Встановити відповідність:
А) ступа 1) меморіальний стовп
Б) батик 2) релікварій
В) стамбха 3) розпис на шовку
Г) сарі 4) розпис тіла хною
Д) мехенді 5) національний одяг
11. Про що йде мова?
– поведінка героїв майже завжди стереотипна і не є несподіванкою (зазвичай герой активно бореться зі злом, і, звичайно, перемагає його)?
12. Про що йдеться:
-хаста, мудра, араманді, невід'ємна частина культурної спадщини, що пов'язує минуле та сьогодення…
02.05. Створення ескізів " Мехенді"
1.
2.
3.Останнє практичне в цьому році: обведіть свою долоню та на основі індійських мотивів створіть ескіз "Мехенді"
25.04-27.04.22. Індійський танець. Синтез музики і руху.
1. Відеоматеріал
2.
3. Зробіть короткий конспект ст. 77-81.
11.04.-18.04.22. Тема.Мистецтво Індії.
1. Прочитайте матеріал підручника ст. 72-76.
2.Найвідоміші архітектурні споруди Індії.
3.
28.03.22. Тема. Тематична. Мистецтво ікебани
1. Прочитайте коротку довідку в підручнику на ст. 54.
2. Відеоматеріал.
3. Перегляньте зразки композицій.
4. Створіть власну ікебану, не забувайте про три основні компоненти:небо, земля, людина. Важливо! Зараховуються тільки ті фото. на яких є і ви (як творець композиції). Фотозвіт здати до 06.04.
21.03.22. Тема. Китайський кінематограф
1. Прочитайте матеріал підручника ст. 67-68.
2. Перегляньте матеріал.
28.02-02.03.22. Тема. Театр НО і Кабукі
1. Прочитайте матеріал підручника ст. 65-66.
2. Відеоматеріал. Театр НО.
3. Театр Кабукі
4. Д.З. Виписати особливості японського театру.
21.02.22. Тема. Пентатоніка. Китайська опера
1.Прочитайте матеріал ст.60-62.
2. Перегляньте китайську народну пісню "Квітка жасмину"
3. Китайська (Пекінська) опера.
4. Відеофранмент.
5. Д.З.матеріал підручника ст.60-64, створити афішу "Китайська опера"
16.02.22. Тема. Архітектурні образи Далекого Сходу
1. Прочитайте матеріал підручника ст 55-59.
2. Перегляньте відеоматеріал за посиланням:
https://www.youtube.com/watch?v=-G1pIxTM3Qk
https://www.youtube.com/watch?v=4omGaQiE5xg
4. Д.З. Відтворіть у живописі свої враження від архітектури Далекого Сходу. Здати до 21.02.
14.02.22. Тема. Китайська порцеляна
1
.
2.
3. Прочитати матеріал підручника ст. 53.
07.02.22. Тема. Феномен китайського живопису
1.Традиційний китайський живопис. Починаючи з середньовіччя, китайські живописці створювали свої картини на довгих полотнищах шовку або паперу, які мали форму горизонтального або вертикального сувою завершеного дерев'яними валиками . Шовк піддавали попередній обробці, потім стелили на підлозі або на низькому столику.
Перед художником стояли набір пензликів, ємкість, в якій він розтирав спресовану туш і посудина для води. Фарби мінерального або рослинного походження розводили водою. Коли картина була закінчена, її наклеювали на щільний папір і згортали в сувої, які зберігали в дорогоцінних скриньках. І виймали звідти для того, щоб розглянути.
Горизонтальні багатометрові сувої розгортали на столі, вдивляючись в кожен епізод. Вертикальні, вішали на стіну так само поступово розгортаючи і уважно розглядаючи.
У китайському живописі існує 12 жанрів. Головними жанрами традиційного китайського живопису є анімалістичний («Квіти і птахи», «Рослини й комахи»), побутовий («Люди і предмети») і пейзажний («Гори і води»), де гори традиційно уособлювали чоловіче начало - "янь", а води символізували жіноче начало - "інь".
Анімалістичний жанр китайського живопису.
«Квіти і птахи» є дуже популярним жанром і це не просто предмет милування, а алегоричні символи. Якщо європейці розглядають полотна, то китайці їх «читають», адже митці закладають у свої твори певний підтекст: твори сповнені символізму й алегорій. Засновниками цього жанру вважають Сюй Сі та Хуан Цюаня (Хст.)
Виходячи з традиційного уявлення про гармонійне співіснування людини з природою, китайські художники надавали об’єктам зображення глибинного символічного змісту. Так, наприклад, сосна уособлює довголіття, пишні квіти півонії – багатство, розкіш, бамбук – непохитність і моральну стійкість, квіти сливи – чистоту помислів, орхідея – символ чистоти, хризантема – скромності й цнотливості. Маючи на увазі пов’язану з окремими представниками флори і фауни символіку, художник зображував їх для того, щоб через цю символіку передати свою моральну позицію або переживання. Таким чином, картини жанру «Квіти і птахи» майже завжди сповнені прихованого ідейно-емоційного змісту. Мініатюрні фігурки людей на тлі величних ландшафтів символізують, що людина – це лише незначна ланка Всесвіту, яка повністю залежить від його могутності. Така мова символів дуже зрозуміла китайцям, натомість тим, хто не зможе розгадати іносказання, осягнути цей самобутній національний живопис неймовірно складно.
Пейзажний жанр китайського живопису – це «Гори і води». Картини Лі Сисюня (651-716), Лі Чжаодао (700-750), Ван Вея (699-759) та інших китайських майстрів створювалися по пам’яті та з уяви. Вони втілюють основні філософські уявлення про закони світобудови з творчою взаємодією гір і води, землі й неба. Пейзаж спрямовує на очищення і просвітлення душі. Подібна естетична настанова визначила метод створення картин: ніколи не писати з натури, відкидати випадкове, зосереджуючись на сутностях. Розсіяна перспектива перетворює простір картини на пейзаж без обрію і точок сходження, де всі елементи розташовані однаково далеко або близько. Панорамні картини наповнені зображеннями скель і гір, оповитих хмарами, туманами, крізь які ледь помітні ліси, людські домівки, човни тощо. Людина розчиняється в такому просторі, зливається з його ритмом.
У картинах, що стосуються образу людини (Жанр «Люди»), художники втілювали одне непорушне правило: нарівні із зовнішньою схожістю творець повинен передати душевний стан і характер людини, підкресливши красу її внутрішнього світу. Відомими живописцями цього жанру були Янь Лібень (600-673) та Чжоу Фан (VІІІ-ІХ ст.)
Одна з найхарактерніших особливостей китайського живопису – гармонійне поєднання в ньому поезії та каліграфії. Як у живопису, так і в поезії кожен штрих, що зображує гілку дерева або персонаж, завжди має бути живою формою. Часто картини обладнані пояснювальними написами або віршованими текстами.
Каліграфія . Це давнє мистецтво розвинулось одночасно з китайською писемністю. Китайське ієрогліфічне письмо є одним із найдавніших на Землі. Вони являють собою не просто слова, а й історію, культуру, мистецтво. Мистецтво каліграфії в Китаї вважається найвищою чеснотою, а знання більш, ніж трьох з гаком тисяч ієрогліфів - вважається ознакою високої вченості людини. Китайська писемність дуже складна, один ієрогліф позначає іноді не одне слово, а ціле речення. Каліграфія здавна була найпоширенішим видом мистецтва на Сході. Наприклад, без володіння каліграфією неможливо було скласти іспит на отримання державної посади.
Сьогодні в китайському живописі каліграфія є способом самовдосконалення й досягнення внутрішньої гармонії.
2. Відеоматеріал
.
3. Д.З. Перегляньте матеріал відео, намалюйте гілку дерева за мотивами східного живопису (здати до наступного уроку). Можна вибрати свій жанр.
31.01.22. Темаю Витончена краса живопису Далекого Сходу
1. Перегляньте матеріал за посиланням: відео
Дистанційне навчання 25.10.21-15.11 21.
15.11. 21. Основні жанри американського кіно.
1. Прочитайте матеріал ст. 40.
2. Перегляньте відеоматеріал
3. Д.З. Підготуйте презентацію про свій улюблений фільм
01.11.21. Тема. Урок - творча майтерня. Виконання ескізів ювелірних прикрас у стилі інків.
1.Перегляньте матеріал підручника ст. 28.
2. Перегляньте відео
3. Д,З. Зробити ескіз прикраси (аркуш А-4) у стилі інків ( здати до 07.11 до 15 години). Важливо! Оцінка за ескіз - зараховується як тематична.
27.10.21. Тема. Бразильський карнавал.
1.Опрацюйте матеріал підручника ст.29-32.
2. Прочитайте. Карнавал у Ріо-де-Жанейро (Бразилія) – найбільший і найпопулярніший в світі. Глядачі зможуть насолодитися танцювальними битвами з участю тисяч людей. Незабутня частина святкування - парад чемпіонів.
Карнавал в Ріо традиційно починається на останньому тижні лютого. Так само, як і раніше, він означає близьке початок Великого посту і починається за сорок днів до Великодня. Карнавал в Ріо триває п’ять днів. Подивитися на це грандіозне театралізована хода приїжджають люди з усього світу.
Початок самого карнавалу позначається передачею ключів від міста «королю карнавалу». На весь час свята цей король має повне право вводити свої закони. Перший і найголовніший наказ, який він віддає своїм «підданим» простий і приємний: веселощі! Веселощі має розлитися по всьому місту! Зрозуміло, незгодних немає. Весь тиждень народ відпочиває від роботи. Вулицями розгулюють напіводягнені жінки і чоловіки, все танцюють і радіють життю.
Саме хвилююче в Бразильському карнавалі — парад шкіл Самби. Школи змагаються між собою за звання кращої. Репетиції для наступного року починаються майже відразу ж після закінчення карнавалу.
3.Перегляд відео про карнавальні
святкування, карнавальні костюми; не тільки у Бразилії а й у інших країнах:
https://www.youtube.com/watch?v=OnLbTTziKSQ
https://www.youtube.com/watch?v=fVPD_ZY20qM
4. Д.З.Виготовлення
власних ескізів карнавальних костюмів. Здати практичне до 30.10.
Дистанційне навчання 18.03.21-19.03.2125.10.21. Тема. Латиноамериканські танці переможнокрокують світом.
1. Прочитайте матеріал підручника.
2. Перегляньте відео.
3. Занотуйте основне.
Латинська Америка дала світу свою особливу музичну й танцювальну культуру. Латиноамериканські танці ще з початку ХХ століття почали проникати в Європу та Північну Америку. Музична і хореографічна культури країн Латинської Америки історично формувалися з трьох коренів:
- Американського (культура індіанців)
- Креольського (нащадки іспанських і португальських колонізаторів Латинської Америки)
- Африканського.
4. Прочитайте! Аргентина дала світу танго. Цікаво, що в самій країні аргентинське танго відрізняється за технікою й стилем виконання від європейського.
Танго — жанр музики і танець, притаманний регіону Ла-Плата, і найбільш поширений у містах Буенос-Айрес (Аргентина) та Монтевідео (Уругвай).
30 вересня 2009 року на прохання міст Буенос-Айреса й Монтевідео ЮНЕСКО визнало танго нематеріальною культурною спадщиною людства.
Новатором у винайденні «нового танго», який увібрав елементи джазу і класичної музики, вважається Астор П’яццола. Астор П'яццола (1921-1992) - аргентинський музикант і композитор, виконавець на бандонеоні, відомий на батьківщині як «Великий Астор».
За своє життя П'яццолла склав близько 750 творів: танго, сюїти, концерти для симфонічного оркестру, музику до фільмів тощо.Улюбленим виконавським складом П'яццоли був квінтет у складі бандонеону, скрипки, фортепіано, електрогітари та контрабасу.
«Libertango» - композиція в стилі нове танго композитора Астора П'яццолли, записана і видана в 1974 році в Мілані. Назва дана від злиття слів «Свобода» (ісп. Libertad) і «Танго».
Музика Астора П'яццолли всесвітньо відома: в сучасному кінематографі пристрасні мелодії маестро звучать у багатьох фільмах. Тільки за життя композитор написав більше 50 творів для кінострічок.
Танго «Oblivion» («Забуття»)
Танго стало широко відомо завдяки саундтреку до фільму італійського режисера Марко Беллоккьо «Генріх IV, Божевільний король» (1984).
11 грудня, в день народження аргентинського співака і кіноактора, знаменитого «Короля танго» Карлоса Гарделя, відзначається Міжнародний день танго - свято танцю, філософія якого полягає в протиборстві.
Карлос Гардель (1890 - 1935) - іммігрант з Франції, привезений в ранньому дитинстві в Аргентину, - в підлітковому віці так «захворів» танго, що незабаром став знаменитим на всю Аргентину, а переїхавши до Європи, він успішно представив танго Парижу.
Епізод з фільму «Запах жінки», де сліпий підполковник Френк Слейд, котрого грає Аль Пачино, танцює під «Poruna Cabeza» Карлоса Гарделя – став культовим.
І наскільки мудрі його слова: «У танго не буває помилок. Не те, що в житті. Якщо помилишся, зроби вигляд, що так і треба, і просто танцюй далі». Можливо, саме з цієї причини танго ось уже понад століття не втрачає своєї шаленої популярності.
В Україні діє унікальний оркестр «Kiev Tango Project», котрий виконує світові хіти у стилі танго. Роблять це вони на скрипці, бандонеоні, фортепіано та контрабасі.
5. Д.З. Знати матеріал підручника та підготувати презентацію про будь- який латиноамериканський танець ( здати до 28. 10 до 15 години).
Дистанційне навчання 29.03.21-16.04.21
16.04.21.Тема. Пам'ятки індійської архітектури.
1. Прочитайте матеріал підручника ст. 72-76.
2. Можна переглянути відео.
3. Найвідоміші архітектурні споруди Індії.
4.Д.З. Знати матеріал підручника.
09.04.21. Тема. Мистецтво Індії
1.Перегляньте відеоматеріал.
2. Індія вражає.
3. Д.З. створити рекламну публікацію на тему: "Індія вражає"
здати до 15.04.
07.04.21. Тема. Культура та духовні традиції Індії
1. Перегляньте відео.
2.Д.З.Знати матеріал, і , шановні учні, чекаю на ваші фотозвіти !!!!
02.04.21. Тема. Узагальнення знань. Мистецтво ікебани.
1. Прочитайте коротку довідку в підручнику на ст. 54.
2. Перегляньте відео.
3. Перегляньте зразки композицій.
4. Д.З. Створіть власну ікебану, не забувайте про три основні компоненти:небо, земля, людина. Важливо! Зараховуються тільки ті фото. на яких є і ви (як творець композиції). Фотозвіт здати до 06.04. до 16 години.
19.03.21. Тема. Китайський кінематограф
1. Опрацюйте матеріал підручника ст. 67-68.
2. Перегляньте відео.
3. Д.З. Підготувати повідомлення про свій фільм (Китаю), який вам сподобався.
19.02.21. Естетичний феномен китайського живопису
1. Перегляньте відео
2. Опрацюйте матеріал.
Китай – батьківщина порцеляни. Порцелянові вироби з давніх часів привертають до себе увагу майстрів усього світу. Китайський порцеляновий посуд настільки тонкий, що здається прозорим, його порівнюють з яєчною шкаралупою. При цьому посуд, прикрашений вигадливим, казковим орнаментом стає просто безцінним. Царі та імператори усього світу вважали за велику честь мати у себе сервізи з китайської порцеляни. Однак розгадати таємницю виготовлення китайської порцеляни ні одному іноземному майстру не вдалося. Китайські майстри дуже дбайливо зберігають свій секрет і передають його з покоління, в покоління створюючи приголомшливі шедеври. Віртуозна майстерність керамістів сягнула вершин у виготовленні сапфірово-синіх речей на кобальтовій основі. Випускаються також вироби огірково-зеленого, фіолетового, жовтого, червоного кольорів. Білий колір має кілька відтінків: молочний, мигдалевий, слонової кістки.
Переважають, однак, багатоколірні вироби з візерунком: біло-сині, «зелене сімейство» з фігурками або квітами, виконаними кількома зеленими тонами на білому тлі, «чорне сімейство» з багатоколірним орнаментом на глибокому чорному тлі і «рожеве сімейство» з блакитними тонами і ніжними переливами відтінків.
На виробах «зеленого сімейства» найчастіше зображено сюжети з легенд, іноді батальні сцени; на рожевих, що мали великий успіх у європейських знавців, - фігури жінок і квіти ніжних відтінків. Орнамент нерідко містить символічні мотиви щасливих віщувань: метелик (довголіття), кажан (щастя).
Форми порцелянових виробів найрізноманітніші: вази для квітів, дзбани різного призначення тощо. Серед мотивів розпису переважають півонії й хризантеми, плоди і тварини, трапляються пейзажі й жанрові сценки, що копіюють живопис і візерунки шовкових тканин. Дуже частим є зображення імператорського дракона, якого легко розпізнати за п’ятьма кігтями.
Традиційний китайський живопис. Починаючи з середньовіччя, китайські живописці створювали свої картини на довгих полотнищах шовку або паперу, які мали форму горизонтального або вертикального сувою завершеного дерев'яними валиками . Шовк піддавали попередній обробці, потім стелили на підлозі або на низькому столику.
Перед художником стояли набір пензликів, ємкість, в якій він розтирав спресовану туш і посудина для води. Фарби мінерального або рослинного походження розводили водою. Коли картина була закінчена, її наклеювали на щільний папір і згортали в сувої, які зберігали в дорогоцінних скриньках. І виймали звідти для того, щоб розглянути.
Горизонтальні багатометрові сувої розгортали на столі, вдивляючись в кожен епізод. Вертикальні, вішали на стіну так само поступово розгортаючи і уважно розглядаючи.
У китайському живописі існує 12 жанрів. Головними жанрами традиційного китайського живопису є анімалістичний («Квіти і птахи», «Рослини й комахи»), побутовий («Люди і предмети») і пейзажний («Гори і води»), де гори традиційно уособлювали чоловіче начало - "янь", а води символізували жіноче начало - "інь".
Анімалістичний жанр китайського живопису.
«Квіти і птахи» є дуже популярним жанром і це не просто предмет милування, а алегоричні символи. Якщо європейці розглядають полотна, то китайці їх «читають», адже митці закладають у свої твори певний підтекст: твори сповнені символізму й алегорій. Засновниками цього жанру вважають Сюй Сі та Хуан Цюаня (Хст.)
Виходячи з традиційного уявлення про гармонійне співіснування людини з природою, китайські художники надавали об’єктам зображення глибинного символічного змісту. Так, наприклад, сосна уособлює довголіття, пишні квіти півонії – багатство, розкіш, бамбук – непохитність і моральну стійкість, квіти сливи – чистоту помислів, орхідея – символ чистоти, хризантема – скромності й цнотливості. Маючи на увазі пов’язану з окремими представниками флори і фауни символіку, художник зображував їх для того, щоб через цю символіку передати свою моральну позицію або переживання. Таким чином, картини жанру «Квіти і птахи» майже завжди сповнені прихованого ідейно-емоційного змісту. Мініатюрні фігурки людей на тлі величних ландшафтів символізують, що людина – це лише незначна ланка Всесвіту, яка повністю залежить від його могутності. Така мова символів дуже зрозуміла китайцям, натомість тим, хто не зможе розгадати іносказання, осягнути цей самобутній національний живопис неймовірно складно.
Пейзажний жанр китайського живопису – це «Гори і води». Картини Лі Сисюня (651-716), Лі Чжаодао (700-750), Ван Вея (699-759) та інших китайських майстрів створювалися по пам’яті та з уяви. Вони втілюють основні філософські уявлення про закони світобудови з творчою взаємодією гір і води, землі й неба. Пейзаж спрямовує на очищення і просвітлення душі. Подібна естетична настанова визначила метод створення картин: ніколи не писати з натури, відкидати випадкове, зосереджуючись на сутностях. Розсіяна перспектива перетворює простір картини на пейзаж без обрію і точок сходження, де всі елементи розташовані однаково далеко або близько. Панорамні картини наповнені зображеннями скель і гір, оповитих хмарами, туманами, крізь які ледь помітні ліси, людські домівки, човни тощо. Людина розчиняється в такому просторі, зливається з його ритмом.
У картинах, що стосуються образу людини (Жанр «Люди»), художники втілювали одне непорушне правило: нарівні із зовнішньою схожістю творець повинен передати душевний стан і характер людини, підкресливши красу її внутрішнього світу. Відомими живописцями цього жанру були Янь Лібень (600-673) та Чжоу Фан (VІІІ-ІХ ст.)
Одна з найхарактерніших особливостей китайського живопису – гармонійне поєднання в ньому поезії та каліграфії. Як у живопису, так і в поезії кожен штрих, що зображує гілку дерева або персонаж, завжди має бути живою формою. Часто картини обладнані пояснювальними написами або віршованими текстами.
Каліграфія . Це давнє мистецтво розвинулось одночасно з китайською писемністю. Китайське ієрогліфічне письмо є одним із найдавніших на Землі. Вони являють собою не просто слова, а й історію, культуру, мистецтво. Мистецтво каліграфії в Китаї вважається найвищою чеснотою, а знання більш, ніж трьох з гаком тисяч ієрогліфів - вважається ознакою високої вченості людини. Китайська писемність дуже складна, один ієрогліф позначає іноді не одне слово, а ціле речення. Каліграфія здавна була найпоширенішим видом мистецтва на Сході. Наприклад, без володіння каліграфією неможливо було скласти іспит на отримання державної посади.
Сьогодні в китайському живописі каліграфія є способом самовдосконалення й досягнення внутрішньої гармонії.
3. Перегляньте відео.
4. Д.З. Використовуючи матеріал попереднього відео, намалюйте гілку дерева за мотивами східного живопису.
Дистанційне навчання 11.01.21-24.01.21
22.01.21. Тема. Театр США
1. Перегляньте впрезентацію
3. Д.З. Знати матеріал. Не забувайте за практичне!
15.01.21. Тема. Музично - танцювальні ритми Америки
1. Прочитайте матеріал.
Джаз народився у Новому Орлеані на початку XX ст. Музиканти поєднували енергійні ритми африканських рабів із простими мелодіями і співзвуччями, що колоністи привезли з Європи. Цей стиль дістав назву «новоорлеанський джаз», пізніше — «традиційний джаз». Менше ніж за сто років джаз перетворився на популярну, самобутню і сповнену енергії музику. Його створювали здебільшого чорношкірі американські музиканти, музична обдарованість яких виявилася в дивному розмаїтті, свободі й разом із тим чіткості ритмів із характерною для джазу зміною акцентів із сильної долі на слабку («синкопами»), у талановитій імпровізації виконавців. Джаз став даром негрів Америці, а згодом — даром Америки світовому мистецтву. Новоспечені музиканти невпинно експериментували, вільно імпровізували (започатковуючи традицію, від якої ніколи не відмовиться джаз) — і навіть їх музична неписьменність була позитивним чинником.
Словникова робота.
Джаз — жанр професійної музики, який виник на початку XX ст. у Південних штатах США внаслідок взаємодії африканської та європейської танцювальної музики. Вирізняється імпровізаційністю, підвищеною емоційністю, витонченою ритмічністю (синкопування, поліритмія), специфічним складом виконавців та інструментів, використанням різноманітних тембрових барв, звуконаслідуванням тощо. Також джазом називають колектив, який виконує цю музику (джаз-бенд, симфоджаз, вокальний джаз тощо).
Хоча голос Африки звучав у цьому хорі голосніше за решту, але він був не поодиноким. На початку розвитку джазу музиканти використовували елементи англійських духовних гімнів, німецьких польок, італійських арій, французької кадрилі та іншу музику. У результаті виник певний музичний гібрид — яскравий, грубуватий, енергійний і поза сумнівом — новий.
До головних витоків джазу належать спірічуелси, ґоспели, свінги та блюзи.
Словникова робота.
Спірічуелс (з англ. духовний) — жанр духовних співів афро-американців.
Спірічуелс виник приблизно у XVII ст. на основі протестантського хоралу. Багатоголосся, гармонії та мелодії, запозичені з європейської музичної традиції, поєднуються у спірічуелсі із виражальними засобами і прийомами афро-американської музики.
Поетичний зміст пов'язаний із біблійними текстами, а також із повсякденним життям афро-американців. Спірічуелс виконують хором без інструментального супроводу, із плесканням у долоні й танцювальними рухами співаків. До середини XIX ст. цей жанр був тільки частиною афро-американського фольклору. Згодом він увійшов до репертуару професійних музикантів. Початок 1930-х років був розквітом музики спірічуелс у СІЛА. Спірічуелс значною мірою вплинув на формування блюзу і раннього джазу.
Словникова робота.
Ґоспел (з англ. Євангеліє) — вид музики, що походить від сольних одноголосних духовних гімнів північноамериканських негрів-баптистів на сюжети з Євангелія. Розвинувся наприкінці XIX ст., особливо популярним став у 1930-ті роки. Музика ґоспел — здебільшого вокальна, гармонічна, спирається на релігійні (християнські) тексти.
Пізніше з'явилося декілька течій, що походять від ґоспелу, зокрема сучасний ґоспел, міський сучасний ґоспел і модерний ґоспел. Деякі форми ґоспелу виконують із супроводом електрогітар, барабанів та бас-гітари. Вокальний стиль ґоспел, який походить від експресивного речитативу проповідей негритянських пасторів, став основою стилю соул. З-поміж найвідоміших виконавців ґоспелу — Махалія Джексон, Елвіс Преслі, Літл Ричард, Джонні Кеш, Біллі Престон, Ел Ґрін та ін.
Упродовж 1920-х років із появою великих джазових оркестрів сформувався особливий джазовий стиль — свінг, що до 1935 року став популярним у Сполучених Штатах.
Словникова робота.
Свінг — стиль джазу, який сформувався і набув розвитку та величезної популярності в період між 1935—1945 роками в концертах біг-бендів. У свінгу відсутня колективна імпровізація, а на перший план виступають аранжування та сольна імпровізація, яку виконували на фоні рифа — типового для свінгу прийому.
Свінг вирізняється передусім активністю контрабасу й барабанів, помірним або швидким темпом та неповторним ритмом. Для свінгу характерним є масивне і повне звучання, застосування унісону або перегукування оркестрових груп. Концертний свінг мав нечуване поширення в історії популярної музики. «Королем» свінгу вважають Бенні Гудмена. З-поміж найвідоміших виконавців свінгу — Ф. Сінатра, Б. Кросбі та ін.
(Слухання фрагмента пісні «And The Angels Sing» («Ангели також співають» ) у виконанні Бенні Гудмена. Аналіз твору за запропонованим планом.)
Блюз — це меланхолійна пісня-«скарга», пісня-«протест», що йде від самого серця. Виражати за допомогою блюзу турботи і радості, розповідати про життя і кохання стало звичаєм негритянського населення. Іноді веселі й шумні, частіше сентиментальні, але завжди позначені стражданням, блюзи стали тогочасним негритянським фольклором.
Тематика блюзів є надзвичайно різноманітною. У них зображено життя знедоленого народу: непосильна праця, утрачена людська гідність, розлука і страждання. За веселими ритмами приховується трагедія афро-американського народу.
Словникова робота.
Блюз (з англ. меланхолія, журба) — світська лірична пісня афро-американців, зазвичай сумного елегійного змісту. На початку розвитку блюзову пісню зазвичай виконували під акомпанемент гітари або гармоніки.
Регтайм не має імпровізаційної форми, його записують нотами. Мелодичні, тональні та структурні якості регтайму мають європейське походження, а тематичний матеріал спирається на марші та європейську танцювальну музику — вальс, кадриль, мазурку, менует, польку, а також мелодії JI. ван Бетговена, Дж. Верді, М. Равеля та ін. Хоча регтайм є фортепіанною музикою, проте фортепіано трактується не як мелодичний інструмент, а як ударний, де техніка спирається на стоккатні звучання, акордові удари, жорсткі, надзвичайно загострені ритмічні акценти, буяє різноманітними поліритмічними ефектами. Регтайму властиві дві різні лінії: чіткий, рівномірно акцентований маршовий ритм протиставлений гостро синкопованій мелодії, де чергуються окремі ноти з акордами вдвічі коротшої тривалості. Регтайму зазвичай передує інтерлюдія. Виконують регтайм у помірному або швидкому темпі.
Словникова робота.
Регтайм (з англ. розірваний час) — спосіб гри на фортепіано, що імітував звучання банджо, а в 1890- ті роки розвинувся як інструментальна форма; форма міської танцювальної музики американських негрів кінця XIX ст.
Cкoтт Джonлiн (1867(1868)—1917) — афро- американский композитор і піаніст, автор 44-х регтаймів, двох рег-опер, двох симфоній, а також посібника з гри фортепіанного регтайму. Однак за життя його музику афро-американська громада вважала «занадто білою», а біла громада — «занадто чорною». Визнання Скотт Джоплін отримав лише після смерті.
(Слухання фрагмента пісні «Maple Leaf Rag» ( «Кленовий рег»; дослівний переклад «Розірваний кленовий листок») у виконанні Скотта Джопліна. Аналіз твору за запропонованим планом.)
З-поміж найвидатніших джаз-музикантів слід згадати одну з перших виконавиць класичного блюзу Бессі Смітп, у період свінгу — Еллу Фіцджеральд, Луї Армстронга та Дюка Еллінгтона, стиль якого сформувався під впливом симфонічної музики.
Одним із найвпливовіших і найважливіших музикантів в історії джазу був Луї Армстронг (англ. Louis Armstrong; 04.08.1901— 06.07.1971; хоча точна дата народження наразі не встановлена) — вокаліст, композитор, творець і керівник джазових оркестрів і ансамблів, кіноактор. Він створив віртуозний імпровізаційний виконавський стиль гри на трубі, якому властиве вільне трактування мелодій.
Луї народився в Новому Орлеані, на батьківщині американського джазу. Дитинство його минуло в одному з бідних кварталів міста, де панували свої закони, що не завжди збігалися з офіційними. Армстронг заробляв на життя за допомогою музики. Спочатку він грав у складі духових оркестрів у барах і на річкових пароплавах, у спортивних залах, на танцях і святах.
1917 року він уже керував одним із джаз-бендів. Доленосною була його зустріч із Джо Олівером, який став його першим наставником. 1922 року він запросив Армстронга другим корнетистом до свого оркестру у Чикаго. Тут Луї вперше почав грати на трубі. Уважають, що саме Армстронг розробив особливу манеру виконання — спів «скетом» (різновид джазового співу, коли мелодію імпровізують, додають до неї безглуздий набір слів; тут спів стає своєрідним додатковим інструментом).
Глухо-горловий голос Армстронга-співака викликав неоднозначну реакцію: його порівнювали то із залізною тирсою, то з рослинною олією на наждачному папері.
Але головним у нього було інше — яскраво емоційна манера виконання, що супроводжувалася білосніжною посмішкою.
Неперевершене звучання «The Prayer» («Молитва») у виконанні Луї Армстронга залишиться в пам'яті поціновувачів джазової музики. «Блюз наповнює мене з голови до п'ят, я сумний сьогодні, я сповнений тривожних передчуттів, коли я йду на Західну околицю, де на мене чекає так багато страждань»,— так співається у цьому блюзі.
У II половині XX ст. у СІЛА виникло нове явище музичної культури — рок-музика (або рок), що об'єднала музичне, поетичне, сценічне та інші види мистецтва.
У рок-музиці поєдналися різні напрями популярної музики: ритм-енд-блюз, кантрі-енд-вестерн, рок-н-рол.
На початку 1980-х років в американському місті Клівленді було створено Зал Слави рок-н-ролу. Для того щоб потрапити до меморіалу Залу Слави, необхідно мати титул суперзірки не менше ніж упродовж 25 років. Першими такої честі удостоїлися Елвіс Преслі, Рей Чарльз і англійський гурт The Beatles.
Словникова робота
Ритм-енд-блюз — музика афро-американського населення СІЛА, що поєднує танцювальний біт (біт — удар) та урбаністичний (міський) блюз.
Кантрі-енд-вестерн — це ковбойські, дорожні, матроські пісні й кантрі (сільські) блюзи, що мали особливий колорит і надзвичайну виразність.
Рок-н-рол — перший напрям рок-музики, що набув міжнародної популярності в середині 1950-х років. Це водночас новий музичний стиль і новий танець. Він є поєднанням спрощеного і швидкого за темпом ритм-енд-блюзу з музикою кантрі. Від ритм-енд-блюзу рок-н-рол успадкував склад інструментів, де провідну роль відіграє електрогітара, на якій часто виконують сольні партії.
На початку 1950-х років записи «чорних» виконавців блюзу та ритм-енд-блюзу посіли у чартах верхні позиції поряд із «білими» виконавцями.
Ритм-енд-блюзові композиції почали виконувати не тільки афро-американці — наприклад, співак у стилі кантрі та вестерн на ім'я Вілл Хейлі (англ. Bill Haley, повне ім'я — Вільям Джон Кліфтон Хейлі; 06.07.1925—09.02.1981).
1953 року він записав кілька пісень, що не тільки увійшли до американського хіта-параду, але й згодом піднялися до 15-го місця. Наступного року він записав платівку з двома піснями: «Thirteen Women» («Тринадцять жінок») та «Rock Around the Clock» («Рок навколо годинника»). До речі, в одній зі своїх пісень
Мадді Вотерз влучно зазначив: «Ритм і блюз народили крихітку і назвали її рок-н-рол».
Пізніше пісня «Rock Around the Clock» («Рок навколо годинника») прозвучала у фільмі «Шкільні джунглі», який мав у американських і британських підлітків приголомшливий успіх. Її показ в кінотеатрах супроводжувався безпрецедентними сценами: тиней- джери виламували стільці в залі, оскільки проходи між рядами не вміщали всіх охочих танцювати. Пісня увійшла до американських чартів у травні 1954 року, а з липня упродовж 6 тижнів очолювала хіт-парад. Протримавшись у рейтингу 40 кращих пісень, композиція стала шлягером.
1957 року Хейлі став першим рок-музикантом із США, який гастролював у Великій Британії. Прибувши до Лондона, він упродовж 20 хвилин не міг пробитися крізь натовп, що зустрічав його, а на концерті в «Домініон-тіетр» його фанати так розійшлися, що деякі члени парламенту навіть намагалися ввести урядову заборону на рок-н-рол. Із часом, звісно, пісні Хейлі зникли з хіт-парадів, але за своє життя він продав більше ніж 60 млн платівок, що свідчить про славу рок-зірки першої величини.
Елвіс Арон Преслі (англ. Elvis Aron Presley або Elvis; 08.01.1935—16.08.1977) народився у Тупіло (штат Міссісіпі, США), у бідній релігійній сім'ї. 1943 року Елвіс переміг на конкурсі юних талантів на ярмарку штатів Алабама і Міссісіпі, заспівавши «Old Shep» («Стара вівчарка»), а через декілька років батько подарував йому першу гітару.
У липні 1953 року Елвіс Преслі завітав до студії «Sun», щоб записати в подарунок матері її улюблені пісні. Він не знав, що робить перший крок у легенду. Співаком зацікавився власник студії — Сем Філліпс; невдовзі у виконанні Преслі було записано пісню «That's All Right, Мата» («Усе добре, мамо»), що прозвучала на місцевому радіо, а через два дні Елвіс підписав контракт із «Sun». У січні 1956 року вийшов перший сингл Елвіса Преслі «Heartbreak Hotel» («Готель горя»). Саме тоді відбувся його дебют на національному телебаченні. 1956 року співак одержав 6 «золотих дисків». Пісня «І Want you, I Need you, I Love you» («Я хочу тебе, я потребую тебе, я кохаю тебе», рок-н-роли «Don't Be Cruel» («Не будьте жорстокі») і «Houd Dog» («Мисливський пес») посіли перші позиції поп-чартів. Щорічно Преслі випускав 2—4 нових альбоми і велику кількість синглів.
У квітні 1977 року Е. Преслі востаннє працював у студії. 26 червня відбувся його останній концерт в Індіанаполісі. 16 серпня, у 42-річному віці, співак помер.
Сучасна поп-музика формувалася паралельно з іншими жанрами, наприклад, рок-музикою, і не завжди виокремлено від них. У 1950-ті та 1960-ті роки її найтиповішою формою був так званий «традиційний поп» (traditional pop), який у СРСР було прийнято називати «естрадна музика», «естрада». Традиційний поп виконує співак-соліст під фоновий акомпанемент. У СІЛА естрада була тісно пов'язаною з джазом (Френк Сінатра), у Франції — з шансоном. Значну частину поп-музичної сцени СІЛА складають чорношкірі виконавці у жанрі соул.
У 1970-ті роки поп-музика витісняє рок-н-рол як основну танцювальну музику на дискотеках, і з цього часу танцювальна музика (dance music) є одним з основних напрямів у поп-музиці.
Завдяки появі музичного телебачення (зокрема, телеканалу MTV) у 1980-ті роки формується культура відеокліпів. У цей час у СІЛА з'являються такі зірки, як Майкл Джексон, Мадонна, Прінс, Вітні Х'юстон. На поп-музику в цей період впливають хіп- хоп, соул і ритм-енд-блюз. У 1990-ті і 2000-ні роки до цього додається танцювальна електронна музика.
Словникова робота.
Поп-музика (англ. pop music, скоро- ченння від popular music — популярна, загальнодоступна музика) — поняття, що охоплює різноманітні стилі, жанри та напрями масового музикування. Нині — розважальна масова музика, що використовує стилі, жанри та форми року. Феномен поп-музики сформувався передусім в англомовних країнах Заходу як явище молодіжної культури.
Мадонна (англ. Madonna; повне ім'я Мадонна Луїза Вероніка Чикконе; нар. 16.08.1957) — американська поп-співачка, танцюристка, кіноакторка, продюсер, активіст добродійних та правоза- хисних організацій. Із нею зазвичай пов'язують словосполучення «королева поп-музики». Оскільки у продажу розійшлися 120 млн примірників її альбомів, «Книга рекордів Гіннеса» 2000 року визнала Мадонну найуспішнішою артисткою всіх часів. її власна компанія звукозапису Maverick Entertainment, створена 1992 року, що переросла 2005 року у Warner Brothers Records, зафіксувала міжнародний продаж її альбомів — понад 200 млн копій. За інформацією журналу Forbes, Мадонна є однією з найбагатших американських жінок у шоу-бізнесі. 2010 року Британська музична компанія PPL склала список найпопулярніших артистів останнього десятиліття, який очолила Мадонна, обігнавши навіть The Beatles. Найяскравіші студійні альбоми Мадонни — Like a Virgin (1984), Like a Prayer (1989), Erotica (1992), American Life (2003), Hard Candy (2008) та ін.
Майкл Джозеф Джексон (англ. Michael Joseph Jackson; 29.08.1958—25.06.2009) — американський співак, танцюрист і автор пісень, який досяг міжнародної популярності у віці 12 років як соліст дитячого гурту «П'ятірка Джексонів» (англ. Jackson 5), а згодом став одним із найуспішніших сольних артистів у світі. Володар численних премій та нагород; уважається «королем поп- музики».
Найбільше визнання здобули три альбоми М. Джексона, записані під керівництвом продюсера Квінсі Джонса,— «О// The Wall» (1979), «Thriller» (1982) і «Бай» (1987), причому «Thriller» занесено до Книги рекордів Гіннесса як диск, що був розпроданий найбільшим накладом за всю історію музики (108 млн примірників станом на 2010 рік).
В активі М. Джексона 13 премій «Греммі», стільки ж разів його пісні посідали вищі щаблі американських чартів продажів. Двічі його ім'я занесено до Зали Слави рок-н-ролу — як учасника гурту «П'ятірка Джексонів» (1997), так і сольного виконавця (2001).
Вітні Х'юстон (англ. Whitney Houston, повне ім'я Вітні Елізабет Х'юстон; нар. 09.08.1963) — американська поп-співачка, чка працює також у напрямах R&B та ґоспел. Одна з найуспішніших співачок світу. Кількість проданих нею записів становить 170 млн примірників.
Вітні розпочала творчу кар'єру 1985 року. Зігравши одну з головних ролей та виконавши музичні партії у кінофільмі «The Bodyguard» («Охоронець»), стала популярною. Її балада «I Will Always Love You» («Завжди кохатиму тебе»), виконана у цьому кінофільмі, стала світовим хітом.
Згідно з «Книгою рекордів Гіннеса», Х'юстон має найбільше нагород з-поміж артистів (6 «Grammy», 15 «Billboard Music Awards», 21 «American Music Awards», 2 «Emmy Award», 1 «BET Lifetime Achievement Award» таін.).
2. Все це краще переглянути:
3. Д.З. Створити колаж "Музичні ритми Америки" ( фото скинути до 21.01. до 15 години)
Дистанційне навчання 2019- 2020 рік
Тема. Мистецтво індійського культурного регіону
1. Опрацювати матеріал підручника ст. 71-76.
2. Підготувати презентацію "Мистецтво Індії".
Важливо! Повертаючись до попереднього завдання. Створіть власну ікебану, сфотографуйте і кожен окремо надсилає мені на вайбер ( номер у класного керівника). Фотозвіти чекатиму до 03.04.
31.03.
Тема. Памʼятки індійської архітектури
1. Опрацювати матеріал підручника ст. 71-76.
2. Зробити конспект основного.
3. Переглянути відео.
07.04. Тема. Індійський танець.
1. Опрацювати матеріал ст. 79-80.
2. Перегляньте відео.
3. Д. З. Короткий конспект ст.79-80. P. S. Оцінки за ікебану(фотозвіти) Назар, Владислав - 12 балів. Олександре, чекаю лише сьогодні!
14.04. Тема. Музика і танець в індійському кінематографі.
1. Матеріал підручника ст. 81-82.
2. Обов'язково перегляньте відео ( і будете знати все про індійський кінематограф).
3. Наостанок - ролик сучаного фільму. Порівняйте.
4. Д.З. Створіть рекламну публікацію для мандрівок Індією "Індія вражає" або що вам найбільше сподобалось з вивченої теми.(Скидаємо у вайбер).
Тема. Створення ескізів "Мехенді"
1. Перегляньте ролик.
2.
3. Останнє практичне в цьому році: обведіть свою долоню та на основі індійських мотивів створіть ескіз "Мехенді" (скидаємо у вайбер і попереднє завдання також).
21.04. Тема. Контрольна робота (на окремих листках)
Пишете:
Число
Контрольна робота №4
Мистецтво індійського культурного регіону
Тести
1.Назвати головну
форму релігії індійського культурного регіону
а) буддизм;
б) індуїзм;
в) конфуціанство
2. Що таке
Тримурті?
а) поєднання
трьох видів мистецтва: архітектура, скульптура, живопис;
б) три ріки:
Брахмапутра, Інд і Ганг;
в) триєдиний
Бог: Шива, Брахма, Вішну
3. Назвіть ім'я засновника
одного з головних напрямів індійської релігії Сіддхартхи Гаутами:
а) Гуру;
б) Архат;
в) Будда Боддiсaтва
4. «Загальна сума вчинків
кожної живої істоти та їх наслідків, яка визначає характер її нового
народження, перевтілення»:
а) карма
б) йога
в) нірвана
5. Чайтьї — це
а) ворота в огорожі;
б) печерні храм;:
в) меморіальні колони
6. В
живописі Індії
а) відсутні
теми трагічності;
б)
переважають злободенні теми;
в) малюнки чорною тушшю
7. Характерною особливістю музичного мистецтва Індії
є:
а) активне застосування
клавішних інструментів;
б) органічне поєднання
співу, інструментальної музики і танцю;
в) доповнення музики
танцем, акробатикою, елементами бойових мистецтв
8. Слова, з якими асоціюється Індія (підкреслити потрібне): а) шахи; б)
шашки; в) цифри; г) ноти; д) собака; е) корова; є) Махаяна; ж) Коран
9. Виділити пам’ятки мистецтва Індії:
а) печерний храм Кхаджурахо; б) мавзолей Тадж-Махал;
в) пагода Люхета; г) Левова капітель; д)
храм Репсіме в Ечміадзині; е) ступа в Санчі
10.
Встановити відповідність:
А) ступа
1) меморіальний стовп
Б) батик
2) релікварій
В) стамбха
3) розпис на шовку
Г) сарі
4) розпис тіла хною
Д) мехенді
5) національний одяг
11. Про що йде мова?
– поведінка героїв майже завжди стереотипна і не є несподіванкою
(зазвичай герой активно бореться зі злом, і, звичайно, перемагає його)?
12. Про що йдеться:
-хаста, мудра, араманді, невід'ємна
частина культурної спадщини, що пов'язує
минуле та сьогодення…
Важливо: за виконання тестів ви отримуєте - 7 балів.
Інші бали додаються за ваші творчі завдання(ікебана, рекламна публікація "індія вражає",створення ескізу "Мехенді"
Чекатиму фотозвіти до 02.05.
05.05. Тема. Архітектура арабського Сходу.
1. Опрацювати матеріал підручника ст 85-89 (зробити конспект - скинути у вайбер).
2. Переглянути відео.
12.05. Тема. Декоративні мотиви арабського Сходу.
1. Прочитайте матеріал ст. 92-95.
2. Д,З.Знати матеріал; на ст 101- завдання "Професійні випробування"- виберіть одне та здайте до 22.05.
19.05. Тема. Музичні та хореографічні арабески
1. Прочитайте матеріал ст. 96-100.
2. Д.З. знати матеріал.
Комментариев нет:
Отправить комментарий